ایران پرسمان

آخرين مطالب

شعارهای داغ انتخاباتی نامزدها سیاست روز

شعارهای داغ انتخاباتی نامزدها
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - خراسان / هنوز 3 روز از زمان تبلیغات نگذشته اما وعده یارانه450 هزارتومانی، وام ازدواج 500 میلیون تومانی، نصف کردن هزینه های درمانی، تورم تک رقمی و... جلب توجه می کند.
با نزدیک شدن به انتخابات بازار شعار های انتخاباتی نیز گرم تر می شود و در این بین اگر چه زیاد شاهد جنجال ها و بگو مگوهای همیشگی بین نامزد های انتخاباتی نیستیم اما بیشتر نامزد های انتخابات تمرکز خود را روی حوزه اقتصاد گذاشته اند و از برنامه ها و شعار های انتخاباتی خود سخن می گویند. 
زاکانی فهرست اموالش را اعلام کرد
در این بین اظهارات صریح زاکانی بیش از دیگر نامزد ها مورد توجه قرار گرفت. زاکانی در برنامه تبادل شبکه آرا حضور یافت و در گفت و گو با محمد دلاوری مجری مشهور به خبر اقامت دخترش در سوئیس واکنش نشان داد و اظهار کرد:« موضوع تابعیت خارجی یکی از دختران من کذب است و دختر و دامادم در ایران هستند. دخترم نه بورسیه شد و نه سهمیه‌ای دریافت کرد بلکه فقط با کارها و پژوهش‌های خود در آن دانشگاه قبول شد. دخترم درس دو ساله را طی یک سال و نیم به پایان رساند و یک سال است که به کشورمان بازگشته است.» او در بخش دیگری از این مصاحبه فهرستی از اموال خود را ارائه کرد و گفت: « دو واحد 95 متری در خیابان ایران تهران داریم و همسرم یک ‌خانه 75 متری در پردیسان قم دارد، کل دارایی ما همین است و چیزی غیر از این ندارم، خودرو هم ندارم.» زاکانی اما در پاسخ به این سوال که آیا یار کمکی سید ابراهیم رئیسی است یا نه ؟ با بیان این که کم کم در مناظرات مشخص می شود که چه کسی کاندیدای اصلی است و چه کسی کاندیدای پوششی، گفت :« جریان انقلاب به یک عقلانیتی رسیده است که با یک نامزد واحد درانتخابات حضور پیدا کند که البته امیدوارم آن یک نامزد من باشم.» اظهارات اخیر این کاندیدای انتخاباتی به همین جا ختم نشد و این نماینده مجلس در سخنرانی اخیر خود از به التماس افتادن آمریکا در صورت ریاست جمهوری اش سخن گفت:«آمریکا می‌خواهد به برجام برگردد تا از مکانیسم ماشه استفاده کند. دولت روحانی می‌خواهد یک تعهد زبانی و درنهایت حقوقی از آمریکا بگیرد. بنده رئیس‌ جمهور شوم آمریکایی‌ها التماس می‌کنند و مجبور می‌شوند تحریم‌ها را بردارند.» البته سخنان اخیر این کاندیدای انتخاباتی صرفا رنگ و بوی سیاسی نداشت و این نماینده مجلس گریزی هم به حوزه اقتصاد زد و تصریح کرد که دولت به وظیفه نظارتی خود عمل نمی کند:« هم اکنون یک افسار گسیختگی در اقلام موجود در کشور داریم و دولت وظیفه نظارتی خود را به هیچ وجه انجام نمی دهد. امسال حدود 9 میلیارد دلار برای ورود نهادها و اقلام ضروری کنار گذاشتیم و نهاده‌ها را هم وارد کشور کردیم اما نبود نظارت در توزیع و عدم بهره‌مندی از فرصت خلق ‌شده، رانت را به جیب برخی وارد کرد. نتیجه این نبود نظارت باعث شد قیمت تمام‌ شده مرغ که باید 12 هزار و 500 تومان یا 14 هزار تومان باشد، به بالای 30 هزارتومان صعود کند. بنابراین (در قضیه مرغ) ما پول را دادیم، چوب را خوردیم و پیاز هم نوش جان کردیم».
رضایی : یارانه450 هزارتومانی مبانی دارد
محسن رضایی که حالا با 67 سال ، مسن ترین کاندیدای انتخابات 1400 است در آخرین اقدام انتخاباتی خود در صفحه توئیترش نوشت که با برنامه وارد این عرصه شده است و تا آخر نیز در این تورنمنت خواهد بود :« با صراحت و محکم می‌گویم که آمده‌ام تا به وضع بی سامان موجود، خاتمه بدهم، کسی که با برنامه وارد رقابت می‌شود، عرصه را ترک نمی‌کند.» او همچنین در سخنان اخیر خود با بیان این که اقتصاددان است و بدون مبنا حرف نمی‌زند ، تاکید کرد که برنامه اصلی او کنترل تورم و گرانی‌هاست:« اگر وضعیت کنونی کشور ادامه پیدا کند در شش ماه دوم امسال با تورم 50 درصد مواجه خواهیم بود و در سال های بعدی با فوق تورم مواجه هستیم. برنامه دولت من کنترل تورم و گرانی هاست، من اقتصاددان هستم و حرف های بدون مبنا درخصوص اقتصاد نزدم و نخواهم زد. برنامه جامعی برای کنترل نقدینگی و هدایت نقدینگی به سوی تولید ملی خواهیم داشت.» این نامزد انتخاباتی که چندی قبل نیز وعده داده بود که در دولت او یارانه هر ایرانی 450 هزار تومان خواهد بود، در اظهارات اخیر خود گریزی به این موضوع زد و گفت:« وقتی می‌گویم یارانه 450 هزارتومانی، این یارانه مبانی دارد و منابع آن مشخص است. امروز دولت کنونی هشت میلیارد دلار اختصاص داده تا دلالان و واسطه‌ها دلار‌های ارزان بگیرند، اما به قیمت ارز 20 هزارتومانی به دست مشتری می‌رسد.» دبیر تشخیص مصلحت نظام با بیان این که معیشت یکی از دغدغه های جدی جامعه است، از برنامه خود برای حل این معضل سخن گفت:« معیشت مردم امروز جزو دغدغه‌های جدی جامعه است حقیقتا چیزی که در بین مردم می‌بینیم موجب شرمندگی ماست با این که بنده تاکنون در دولت نبودم دو کار باید انجام دهیم، اول کنترل قیمت‌ها و تثبیت نرخ ارز و دوم کاهش قیمت کالا‌هایی که توسط واسطه گران با رقم کمی می‌خرند.» این نامزد انتخاباتی همچنین با اشاره به این که خانه داری را یک شغل تعریف خواهد کرد، تاکید کرد که ظرف شش ماه دو وظیفه « تربیت فرزند» و « سلامت و بهداشت خانواده» را به مردم آموزش خواهیم داد.
مهر علیزاده: ریشه های تورم را ازبین می برم
مهر علیزاده نیز که همچنان حمایت جریان اصلاحات از او در هاله ای از ابهام است در تازه ترین نطق خود با تاکید براین که با بگیر و ببند مشکلات اقتصادی حل نمی شود، گفت :« آن‌هایی که این گونه فکر می‌کنند هم فساد را نمی‌دانند چیست و هم هیچ درکی از اقتصاد ندارند.» مهر علیزاده همچنین افزود: « تا زمانی که اقتصاد ما داخل گاوصندوق باشد، در اقتصاد هم فساد و هم نابسامانی خواهیم داشت و نتیجه آن بیکاری فزاینده و همین طور از هم گسیختگی تولید و فشار به مردم خواهد بود.» این نامزد اصلاح طلب این دوره از انتخابات، در دیگر سخنان خود تاکید کرد که طی سه تا چهار ماه، ریشه‌های اصلی تورم را از بین می‌برد:« از روز اول دولت و در عرض حداکثر سه تا چهار ماه ریشه‌های اصلی ایجاد تورم را از بین می‌بریم. باید سهم بیش از 60 درصدی اقتصاد در دست دولت را به رقم‌های پایین‌تر با طی یک روند طبیعی به حداکثر 20 تا 25 درصد در چهار سال برسانیم. این اقدامات با رفع موانع تولید و بخشنامه‌های سریع که بتواند قوانین و بخشنامه های ناکارآمد و بعضاً متناقض و متعارض را از بین ببرد و راه تولید و صادرات را باز کند، محقق خواهد شد و آثار خود را در ماه اول و دوم در بازار و عرصه تولید نشان خواهد داد.» استاندار سابق اصفهان همچنین در سخنان اخیر خود از جوان گرایی خود سخن گفت و اظهار کرد:« اعتماد به جوانان را با پوست، گوشت و استخوان لمس کرده‌ام و به آن اعتقاد راسخ دارم؛ میانگین سنی دولت من از 45 سال عبور نخواهد کرد.»
همتی: چه زمانی بهتر از امروز برای حل همزمان تحریم و FATF ؟
توئیت های اخیر عبد الناصر همتی نیز حسابی جنجال به پا کرد. همتی در اولین توئیت انتخاباتی خود به اظهارات زاکانی واکنش نشان داد. زاکانی در یکی از توئیت هایش با هشتگ « بانیان وضع موجود » خطاب به همتی گفته بود:« جناب آقای عبدالناصر همتی! فرمودید می خواهید صدای بخش اعظم خاموش و معترض به وضع اقتصادی موجود باشید و برای حل سریع مشکلات معیشتی مردم برنامه دارید. جناب عالی را از هم اکنون به ریاست بانک مرکزی دولت منصوب می کنم. ماموریت نخست: افزایش ارزش پول ملی!» . رئیس کنونی بانک مرکزی نیز در پاسخ به زاکانی نوشت:« آقای زاکانی! در ترم دوم دوره‌ کارشناسی اقتصاد، به دانشجویان می‌آموزیم که ارزش پول ملی چگونه تعیین می شود و چه عواملی درآن تأثیر دارد. ان‌شاءا... اگر تا پایان انتخابات در صحنه بودید، درخصوص این بخش از ادبیات علم اقتصاد برای شما خواهم گفت.» همتی در دیگر توئیت خود در پاسخ به این که گفته شده او یکی از بانیان وضع موجود است، نوشت:« برخی افرادی که خود از بانیان این وضعیت هستند می‌گویند عملکرد همتی بخشی از وضعیت فعلی است. من از دو سال و نیم پیش تا به حال بخشی از تغییر وضعیت موجودم نه بانی وضعیت موجود. اگر روند قبلی سیاست های ارزی و پولی ادامه می یافت با شوک اقتصادی ناشی از کرونا چیزی برای رقابت باقی نمی‌ماند.» اما توئیت های همتی صرفا تدافعی نبود و او در دیگر توئیت خود با اشاره به موضوع تحریم ها و اف ای تی اف نوشت:« کارنامه‌ دو سال ونیم من، تغییر سیاست های بانک مرکزی و پیشتازی در خنثی‌سازی تحریم است. برخلاف کاسبان سیاسی- اقتصادی تحریم، من آبرویم را گذاشتم تا در بدترین شرایط، روند حرکتی بانک مرکزی را اصلاح و از فروپاشی اقتصاد جلوگیری کنم. آمده‌ام با صدای بلند از مخالفان بپرسم: چه زمانی بهتر از امروز برای حل همزمان دو پرونده تحریم و FATF است؟».
قاضی زاده هاشمی : 500 میلیون وام به هر زوج جوان خواهم داد
در کنار توئیت های اخیر همتی، توئیت سید امیر حسین قاضی زاده هاشمی بسیار جنجال برانگیز شد. او در توئیتی نوشت که به هر زوج ایرانی 500 میلیون تومان وام خواهد داد:« وقتی رئیس جمهور شدم با اولویت دستور تشکیل فوری صندوق رفاه جوانان را تا قبل از اسفند 1400 صادر خواهم کرد. هر زوج جوان 500 میلیون تومان برای اشتغال، ازدواج و مسکن خود از این صندوق دریافت خواهند کرد.» توئیتی که البته واکنش های زیادی را به همراه داشت. نایب رئیس سابق مجلس همچنین از کتاب برنامه‌هایش با عنوان «دولت اعتماد» رونمایی کرد و گفت:« به عنوان جوان ترین نامزد، آمده‌ام مدل جدیدی از حکمرانی در کشور را که دو سال جمعی از نخبگان آن را تنظیم کرده‌اند، ارائه کنم.» قاضی زاده همچنین در گفت و گویی اظهار کرد که دولت او در مدت چهار سال می تواند تورم را تک رقمی کند و حتی به زیر 5 درصد برساند و آن را ثابت نگه دارد:« تورم را تک رقمی خواهیم کرد، متوسط انتظار مسکن دار شدن 35 سال شده است؛ برای کمبود 4.5 میلیون مسکن، برنامه ریزی داریم.»
رئیسی: هزینه خدمات درمانی را نصف می‌کنم
سید ابراهیم رئیسی که از او به عنوان کاندیدای پرچمدار جریان اصولگرایی نیز یاد می شود، در سخنان اخیر خود اظهار کرد که دولتش دولت تحول است:« دولت ما دولت تحول و دولت مردمی خواهد بود و به مردم نقش خواهد داد و این تحول، تحولی نیست که دولتمردان بنشینند و در اتاقی دربسته برای بخش‌های دیگربرنامه ریزی کنند بلکه مردم باید در این دولت نقش آفرینی کنند و محوریت این تحول عدالت اقتصادی است. محوری ‌ترین نکته‌ای که من در تحول اقتصادی می‌خواهم به مردم عزیزمان و دلسوزان و دغدغه‌مندان عرض کنم این است که محور ما در حوزه اقتصادی ،عدالت اقتصادی هم در حوزه تخصیص عدالت و هم در حوزه نقدینگی خواهد بود.» رئیس کنونی دستگاه قضا در جمع خبرنگاران با اشاره به ظرفیت‌های بالای اقتصاد کشور در ایران از فعال کردن این ظرفیت ها خبرداد:« بنا داریم ظرفیت خالی کشور را فعال کنیم که از این طریق به راحتی یک میلیون شغل در کشور قابل ایجاد است. فعال شدن اقتصاد در حوزه‌هایی که می‌تواند اشتغال ایجاد کند معضل بیکاری را هم کاهش می‌دهد. مسئله افزایش تولید حتما می‌تواند موضوعی بسیار قابل توجه در خصوص نگرانی‌های مردم از تورم و گرانی باشد که قابل حل است. » این نامزد ریاست جمهوری در خصوص شفافیت سازی گفت: «در دولت هم می‌خواهم صادقانه با مردم، کارشناسان، کارشناسان ارشد، مدیران عالی و میانی به ویژه نخبگان، اقتصاددانان و مسئولان در بخش‌های مختلف صحبت کنم تا بدانند، وضعیت چیست.»او با تاکید بر این که نصف کردن هزینه درمان در سبد خانوار امکان پذیر است، اظهار کرد: دولت مردمی در اسرع وقت واکسیناسیون برای همه آحاد مردم را عملیاتی خواهد کرد.رئیسی همچنین با حضور در کهف الشهدای تهران، ضمن زیارت قبور مطهر شهدا با جمعی از مردم دیدار و گفت وگو کرد.
جلیلی: تفاوت اصلی ما با دیگر نامزدها در تشکیل دولت سایه است
سعید جلیلی عضو کنونی تشخیص مصلحت نظام نیز در اظهارات اخیر خود تاکید کرد که تفاوت اصلی ما با دیگر نامزدها در تشکیل دولت سایه بوده و کار دولت را به موازات دولت تمرین کردیم:« در هشت سال گذشته تحت عنوان «دولت سایه» با جوانان، دانشجویان، کارشناسان و مدیرانِ با تجربه سعی کردیم که مسائل کشور را سایه‌ به‌ سایه دنبال و مانند یک دولت روی موضوعات مختلف مطالعه و بررسی کنیم و مسائل را بیابیم.» اودر بخش دیگری از گفت و گوی خود به سراغ نقدینگی رفت و گفت:« روزانه 2000 میلیارد تومان خلق پول در کشور صورت می‌گیرد و با این میزان خلق پول نمی‌توان به ‌طور شایسته جلوی تورم را گرفت؛ چون این سرمایه به بازار می‌رود و صاحبان آن امکان خرید دارند و فاصله با کسانی که این پول را ندارند، بیشتر می‌شود.» جلیلی همچنین گریزی به سبد کالا و اقلام ضروری زد و با توضیح مثالی از نظام توزیع فوق هوشمند در سبد مطلوب غذایی، گفت: «برای مثال وقتی دولت می‌خواهد در شرایط خاص، گوشت مرغ توزیع کند، ‌می‌توان مثل کاری که دولت فعلی کرد مردم در مکان‌های مشخصی صف بکشند و در انتظار بمانند؛ اما راه دیگر این است که دولت با استفاده از شبکه مویرگی فروشندگان خرد و همچنین سامانه‌های اطلاعاتی به توزیع کالاهای اساسی در شرایط خاص بپردازد. »

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/292669/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رسانه صهیونیستی: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد

تصویب چهاردهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه

واکنش وزارت خارجه ایران به اقدام آمریکا برای تمدید تحریم نفتی ونزوئلا

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

دارندگان کارت سوخت بخوانند

خیلی شانس آورد از یک تصادف مرگبار نجات پیدا کرد!

عکس های کاملا به موقع

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: مسئولان متوجه اطرافیان کذاب و هتاک باشند

قدردانی امیرعبداللهیان از نقش الجزایر در کمک به توقف نسل‌کشی اسرائیل در غزه

عراق از حملات امروز به اصفهان ابراز نگرانی کرد

شهادت فرمانده گردان طولکرم در سرایاالقدس

حمله مقاومت فلسطین به شهرک «سدیروت»

خودسوزی یک فرد مقابل دادگاه ترامپ

شهادت یک جوان فلسطینی در کرانه باختری

حزب‌الله: از رویارویی با اسرائیل و حمایت غزه عقب نمی‌کشیم

محاکمه ترامپ وارد چهارمین روز شد

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

ترفند عجیب گراز برای فرار از دست سگ‌های شکارچی!

تصاویری فوق‌العاده زیبا از عبور زیبای فالکون 9 از مقابل ماه

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

روایت سفیر ایران در فرانسه از ماجرای تهدید به انفجار یک فرد در مقابل کنسولگری ایران

راهپیمایی تهرانی‌ها در حمایت از عملیات «وعده صادق»

لاوروف: روسیه از طریق کانال‌های دیپلماتیک به اسرائیل اطلاع داده که ایران خواهان افزایش درگیری نیست

واکنش معنادار وزیر روحانی درخصوص تذکر دفتر رهبری به مسئولان بخاطر رفتار بی‌قاعده در حجاب

سرقت 250 هزار سند در حمله هکری «انانیموس» به ارتش رژیم صهیونیستی

ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع رژیم صهیونیستی

شمار شهدای غزه از 34 هزار نفر گذشت

اوربان: اروپا یک قدم تا ارسال سرباز به اوکراین فاصله دارد

پیشرفت در مذاکرات صلح باکو و ایروان

اظهارات لاوروف درخصوص صحبت‌های جنجالی بورل

هشدار صندوق بین‌المللی پول نسبت به تبعات تصرف دارایی‌های روسیه

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

گوناگون/ دستاوردهای عملیات «کربلای10»

پلی زیبا و بزرگ در میان ابرها در چین

خرس خانگی یک روس

بیگانگان فضایی ممکن است در واقعیت بنفش باشند

من پیر فنا بدم جوانم کردی

رویترز: کشورهای غربی با هدف تنش‌زدایی از طریق ترکیه به ایران پیام داده‌اند

وزیر خارجه انگلیس خطاب به نتانیاهو: سپاه را به عنوان نهاد تروریستی شناسایی نمی‌کنیم

یکی از همراهان امیرعبداللهیان در جواب یک خبرنگار درباره حمله شب گذشته: «چه حمله‌ای؟!»

امیرعبداللهیان: به هرگونه خطای محاسباتی پاسخ می‌دهیم

وضع تحریم‌های جدید علیه نفت ایران در بسته کمک‌های مالی آمریکا به اسرائیل و اوکراین

سی‌ان‌ان: شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

ادعای یک نشریه انگلیسی: بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است