ایران پرسمان

آخرين مطالب

پس از بررسی‌های انجام شده؛

کلیات لایحه بودجه 1403 شهرداری تهران تصویب شد شهرداری تهران

کلیات لایحه بودجه 1403 شهرداری تهران تصویب شد
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - در نوبت دوم دویست و هفدهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران منابع و مصارف لایحه بودجه شهرداری تهران در سال 1403 بررسی شد.

به گزارش خبرنگار شهر ، محمد آخوندی در نوبت دوم دویست و هفدهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در جریان بررسی منابع و مصارف لایحه بودجه شهرداری تهران در سال 1403 با بیان اینکه لایحه بودجه پیشنهادی شهرداری 169 همت بود که به 150 هزار و 950 میلیارد تومان رسید، اظهار کرد: سهم درآمدها از کل بودجه 79 درصد به میزان 119 همت، واگذاری دارایی سرمایه ای 16 هزار میلیارد تومان و واگذاری دارایی مالی 15 هزار میلیارد تومان است.
وی با اعلام اینکه سهم درآمدهای پایدار در لایحه شهرداری 19 درصد بود که به 29 درصد افزایش یافت، خاطرنشان کرد: عوارض ارزش افزوده به 32 هزار میلیارد تومان رسیده و با توجه به اتفاقات امسال، عملیاتی خواهد شد.
کاهش ده درصدی سهم درآمدهای ناپایدار
آخوندی با اشاره به اینکه عوارض ناشی از توسعه شهر و شهرسازی از 93 همت به 67 همت رسیده است، یادآور شد: سهم این بخش از 55 به 45 درصد کاهش یافت. تمام درآمدهای ناپایدار 10 درصد کاهش یافته که اتفاق بسیار مهمی است.
وی با بیان اینکه بر اساس مجوزهای صادر شده می توان از طریق تهاتر با دولت و بانک، اتوبوس خریداری کرد، گفت: 19 هزار و 600 میلیارد تومان برای 40 دستگاه ون، دو هزار و 500 دستگاه اتوبوس و 500 مینی بوس برای امسال و سال آینده در نظر گرفته شده است.
تخصیص 48 درصد بودجه به حمل و نقل و ترافیک
آخوندی همچنین خاطرنشان کرد: 10 درصد از اعتبارات به مأموریت های اجتماعی و فرهنگی اختصاص دارد. اتفاق بسیار مهم دیگر این است که 48 درصد بودجه به حمل و نقل و ترافیک اختصاص دارد که اتفاق مهمی است.
وی با بیان اینکه در حوزه خدمات شهری و محیط زیست سهم به میزان 15 درصد ثابت ماند، یادآور شد: سهم ایمنی و مدیریت بحران پنج درصد، شهرسازی و معماری دو درصد، توسعه و مدیریت هوشمندسازی 20 درصد از بودجه است.
آخوندی تأکید کرد: در لایحه شهرداری رقم 14 هزار و 400 میلیارد تومان به بخش اتوبوسرانی پیشنهاد شده بود که به 16 هزار و 370 میلیارد تومان رسید؛ همچنین درنهایت برای خرید اتوبوس سرجمع رقم 11 هزار و 200 میلیارد تومان اختصاص یافته است.
70 دستگاه اتوبوس تا پایان امسال تحویل می‌گیریم
محسن هرمزی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران هم در این جلسه با بیان اینکه قیمت هر دستگاه اتوبوس بر اساس قراردادهای داخلی مشخص است، خاطرنشان کرد: 220 هزار یورو نیز برای خودروهای خارجی جهت تحویل در بندرعباس پیش بینی شده است.
وی افزود: هر دستگاه اتوبوس هشت میلیارد تومان هزینه داشته و اتوبوس های برقی نیز هزینه بالاتری دارد که ماهیت آن متفاوت است. بر اساس آنچه ملک به پیمانکار تحویل دهیم، اتوبوس تحویل می گیریم. تعداد اتوبوس ها مبتنی بر میزان واگذاری ملک است.
هرمزی با بیان اینکه 300 دستگاه اتوبوس از شرکت عقاب مطالبه داریم چراکه ملک تحویل داده ایم، یادآور شد: از شرکت اسنا نیز 70 دستگاه اتوبوس تا پایان امسال تحویل خواهیم گرفت.
در ادامه مهدی چمران با تأکید بر اینکه اگر برای هر اتوبوس 10 میلیارد تومان پیش بینی شود، تعداد اتوبوس ها هزار و 100 دستگاه خواهد بود، تصریح کرد: با توجه به پیش بینی 20 هزار میلیارد تومان برای دو سال، تعداد اتوبوس ها به 2 هزار دستگاه خواهد رسید. ما تا پایان سال 1403 تعداد 2 هزار دستگاه اتوبوس جدید خواهیم داشت و این ترجمان بودجه نقد خرید اتوبوس است. ممکن است خرید اتوبوس از محل منابع غیرنقد بیش از این باشد.
آخوندی نیز با بیان اینکه در حوزه هزینه 64 درصد بودجه سال آینده غیرهزینه ای است و یا تملک دارایی سرمایه ای و یا مالی است که از 52 درصد در سال قبل به 56 درصد در سال جاری رسیده است، گفت: تنها 36 درصد از اعتبارات سال 1403 هزینه ای است که در سال 1402 این اعتبارات 36 درصد از کل بودجه را به خود اختصاص داده است.
وی با اشاره به افزایش 58 درصدی بودجه مناطق 22 گانه در سال آینده، یادآور شد: مناطقی که میزان افزایش اعتبارات آنها اندک بوده؛ یا ظرفیت اجرا نداشته و یا درخواستی نداشته اند.
سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا هم با اشاره به بودجه مناطق و ضمن اشاره به پیشنهادهای اصلاحی گفت: یکی از این پیشنهادها در خصوص ردیف‌های تاکسیرانی است؛ کمک به جایگزینی و بهسازی ناوگان تاکسیرانی در بودجه ذکر شده است. وقتی درخصوص کمک به جایگزینی صحبت می‌کنیم یعنی کمک به خرید و نوسازی است. همچنین در ردیفی دیگر درخصوص کمک به نوسازی ناوگان ون از محل منابع عمومی صحبت شده است. در جای دیگر نیز کمک فنی و عمرانی نوسازی تاکسی مطرح شده و در نهایت از خرید ون صحبت شده و به نظر می‌رسد هر چهار ردیف باید اصلاح شوند.
وی با بیان اینکه 150 دستگاه ون که دریافت شده از میدان ونک به سمت صادقیه و میدان آزادی تردد می کنند، گفت: در شأن شهرداری نیست که تاکسی داری کند. ما می خواهیم مشکل تاکسیرانی تهران را حل کنیم. آقای زاکانی دلسوز است و ما نیز این موضوع را قبول داریم.
تشکری هاشمی ادامه داد: سهام داری در شرکت سهامی عام بسیار محترم است. اینکه شهرداری ون بخرد و شرکت خودروسرویس شهر از این میدان به آن میدان مسافربری کند، مناسب نیست و باید به راننده ای که خودروی او فرسوده شده کمک کنیم تا نوسازی انجام دهد.
علی اصغر قائمی، عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا با بیان اینکه یکی از ردیف های بودجه تحت عنوان ایجاد، توسعه، بهسازی باشگاه شهروندی توسط شرکت تجارت الکترونیک شهر در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: سازمان فاوا می تواند این سرویس را ایجاد کند. اینکه شرکتی در نظر گرفته شود تا این سرویس را راه اندازی کند، جای سوال است. همین ایراد به شرکت رایانه شهر نیز وارد است. 
وی افزود: ردیف های انبوهی در این بخش ها تعیین شده که تکه پاره کردن وظایف و مأموریت های بخش فناوری است. 
مهدی اقراریان، رئیس کمیته حقوقی شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه ما امروز یک سوال داریم و سوال این است که نحوه حسابرسی این شرکت ها به چه شکل صورت می گیرد، گفت: حسابرسی این شرکت ها بر عهده ما نیست و ما به شرکت هایی ردیف هایی اختصاص می دهیم که در حوزه فناوری فعالیت می کنند و داستان فعالیت آنها کاملاً مشخص است. گزارشاتی که از این شرکت ها دریافت می کنیم گزارشات نگران کننده ای است.
وی ادامه داد: شرکت یادمان سازه در همین مدت کوتاه چه مقدار از املاک را دریافت کرده و چه میزان پروژه را به اجرا رسانده است و پروژه های اجرایی چه میزان پیشرفت داشته است؟ ما آزادسازی هایی در مدت اخیر انجام داده و وعده هایی مطرح کردیم. شرکت یادمان سازه زمین دریافت کرده و وعده پارک علم و فناوری داده است. 
اقراریان با بیان اینکه ما نمی دانیم اعتبارات این شرکت ها چگونه هزینه می شود چون حسابرسی آن برعهده شورا نیست، تصریح کرد: از شهردار تهران رفتارهایی را در قالب رفتار سازمانی می بینیم که متفاوت از آن چیزی است که توقع داریم. در مورد یادمان های شهدا وضعیت رسیدگی مطلوب نیست. تقاضای بنده این است که تدبیر اساسی در این زمینه اندیشیده شود. اگر بودجه وجود دارد، مشکل هماهنگی داریم.
در ادامه ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا با بیان اینکه دوستان این تصور را دارند که ما اساسنامه سازمان فناوری های نوین را مورد ایراد قرار دادیم، گفت: ما این اساسنامه را در شورا به تصویب رساندیم و بنده با وجود مخالفت در هیئت تطبیق از اساسنامه حمایت کردم. موضوع مدنظر بنده تغییر مأموریت از سمت عمرانی به فناوری اطلاعات است و این تغییر اساسنامه باید به تصویب شورا برسد. اگر قرار است شرکت یادمان سازه مبنای تأسیس سازمان فناوری های نوین باشد، باید در شورا به تصویب برسد و انحلال این شرکت اعلام شود.
تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا هم با بیان اینکه موضوع شرکت کنترل ترافیک و شرکت یادمان سازه مسبوق به سابقه است، اظهار کرد: چه اتفاقی، چه ضرورتی و چه مسائل پیدا و پنهانی وجود دارد که یک شرکت مادر تخصصی در حوزه آی تی اس و با قدمت بیش از 30 سال در حوزه هوشمندسازی در شهر در طول یک سال گذشته رو به نابودی می‌رود. این نشان می دهد که هیچ عزمی در شهرداری تهران برای استفاده از سیستم هوشمند حمل و نقلی وجود ندارد و احتمالاً این کار با اهدافی انجام می شود.
وی افزود: در جلسه هم اندیشی دلایلی مطرح و کمیته ای تشکیل و مقرر شد هیچ اتفاقی نیفتد تا بررسی ها صورت بگیرد. پروژه های این شرکت تعطیل شد و نیروها از این شرکت رفتند و اقدامات تکه پاره و به شرکت رایانه شهر منتقل شده که از سالهای سال مسئولیت تأمین نیروی انسانی داشته و هیچ ظرفیت و نیروی انسانی در بخش هوشمندسازی حمل و نقل ندارد.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا با بیان اینکه بیش از یک سال از فعالیت مدیریت شهری دوره ششم باقی مانده است، خاطرنشان کرد: ما هنوز پس از گذشت نزدیک به سه سال، آزمون و خطا می کنیم و فعالیت های عجیب و غریب انجام می دهیم.
صادقی، رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورا با بیان اینکه بازنگری اساسنامه این سازمان انجام شده است، اظهار کرد: دستور درج شده در نامه سازمان امور اداری و استخدامی مبنی بر اقدام است. ما با افزایش نیروی انسانی و ساختار تشکیلاتی مخالفت کردیم و بر ادغام نیروها و ساختارها تأکید داشتیم. باید این موضوع را تمام شده فرض کنیم و نباید به دو سال قبل بازگردیم.
به گزارش شهر سید احمد علوی عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا با بیان اینکه در روزهای اول اقدامات در شرکت کنترل ترافیک در انتقال مسئولیت ها به شرکت رایانه شهر مبهم بود، تصریح کرد: به تدریج توضیحاتی مطرح شد که شرکت کنترل ترافیک به اندازه ای درگیر ایجاد زیرساخت های فنی شده بود که ظرفیت نرم افزاری و دیجیتالی در آن وجود نداشت. گرچه می شد شروع کار بهتر صورت بگیرد.
میثم مظفر رئیس کمیته بودجه شورا نیز با بیان اینکه شرکت کنترل ترافیک هیچگاه نتوانسته از اطلاعات هوشمند برای مدیریت ترافیک استفاده کند، گفت: شرکت کنترل ترافیک عهده دار حمل و نقل هوشمند خواهد بود و مسئولیت سخت افزاری به شرکت رایانه شهر و ایجاد باشگاه شهروندی به شرکت تجارت الکترونیک واگذار شده است. 
وی ادامه داد: برای سازمان فناوری های نوین نیز از پست های دو شرکت موجود استفاده می شود و نمی توانند پست جدیدی به کار بگیرند. 
مهدی بابایی رئیس کمیته ایمنی شورا در ادامه جلسه با بیان اینکه هیچ گونه خروجی نوآورانه ای در حوزه فناوری های نوین وجود نداشت و در همین راستا سازمانی تحت این عنوان تشکیل شد، خاطرنشان کرد: تقاضای ما این است که مقداری در اقدامات نو اندیش تر باشیم.
وی اضافه کرد: همانطور که از شهردار تهران انتظار داریم وارد تصمیمات شورا نشود، ما نیز نباید در امور اجرا دخالتی داشته باشیم.
امانی تأکید کرد: این موضوع را می گویم که در تاریخ بماند؛ برای اولین بار است پس از پیروزی انقلاب، در زمان تصویب بودجه شهرداری تهران مجوز تأسیس یک سازمان را می دهیم. خودمان نباید به دست خودمان اقتدار شورا را تضعیف کنیم. 
وی افزود: قواعد و قوانین باید رعایت و باید اختیارات شورا توسط شهرداری پذیرفته شود. در قالب واگذاری مسئولیت ها دو شرکت را تأسیس می کنیم.
تشکری هاشمی نیز گفت: آقای زاکانی؛ اگر روزی فسادی، نقصی و اشکالی دیدید نباید آن شرکت را منحل کنید، بلکه باید آن را اصلاح کرد و یا اگر نیرویی متخلف بود، برداشته شود. کارهای شرکت کنترل ترافیک توزیع نشده بلکه تکه پاره شده است.
وی ادامه داد: انتظار ما این است مواردی که در شورا مطرح می شود، همانطور که احترام ، احترام می آورد هیچ کاری انجام نشود تا زمانی که در شورا به تصویب برسد. 
مهدی اقراریان رئیس کمیته حقوقی شورا با بیان اینکه به جای تذکر باید خواهش کنیم که برای صیانت از شورا باید تدبیری اندیشیده شود، اظهار کرد: اگر در جلسه حضور داشته باشیم حرف هایی را می شنویم که تحمل آن برای ما سخت است و مجبور به تحمل هستیم. اگر جلسه را ترک کنیم جلسه دچار چالش خواهد شد و به همین دلیل از رئیس شورا می خواهیم فکری به حال صیانت از شورا کند.
علی اصغر قائمی عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا تأکید کرد: پیشنهاد بنده این است که تمام ردیف های مربوط به شرکت رایانه شهر حذف شود؛ چراکه توضیحات شهردار تهران در این زمینه قابل قبول نیست. 
مهدی چمران رئیس شورا نیز با تأکید بر اینکه بودجه شرکت هایی که از آن نام برده شده باید پس از تصویب در شورا عملیاتی شود، گفت: وقتی بودجه می دهیم، یعنی پذیرفته شده است در حالیکه ما مصوب نکرده ایم. پیشنهاد بنده این است که کد بودجه ای برای این مجموعه ها پیش بینی شود تا بتوانند کار خود را انجام دهند و اختصاص بودجه را منوط بر این کنیم که اساسنامه این شرکت ها در شورا تصویب شود. اگر اساسنامه تصویب نشد اعتبارات به مجموعه های سابق بازمی گردد.
این پیشنهاد با 18 رای موافق به تصویب رسید. 
محمد آخوندی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا در پایان با بیان اینکه بودجه یک ماه پیاپی در شورا مورد بررسی قرار گرفت، تصریح کرد: تلاش شهرداری تهران در تدوین بودجه نیز قابل تقدیر است.
به گزارش شهر کلیات لایحه بودجه سال 1403 شهرداری تهران تصویب شد.
انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/1096927/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خاندوزی: سیاست های ارزی دولت را ادامه می دهیم

ادعایی درباره سهم ثروتمند‌ترین بنگاه‌های کشور در پرداخت مالیات

ساز مخالف سکه با طلا؛ دلار در کانال 59 هزار تومان ماند

شاخص بورس با رشد 4275 واحدی

زمان اعمال افزایش 90 درصدی حقوق بازنشستگان اعلام شد

مراسم مهمانی لاله ها در گلزار شهدای آذربایجان شرقی برگزار می شود

سه ایده سلفی برای پروفایل

یک جعبه شنی غیرمعمول با جلوه واقعیت افزوده

آینه چطور ساخته می شود؟

معنی واژه طفره رفتن چیست؟

رشیدی کوچی: مشارکت 8 درصدی از 92 درصد بزرگتر شده!

اژه ای: امروز اگر یک نفر از روحانیت اقدامی اشتباه بکند، به پای همه روحانیون تمام می‌شود

نگرانی آمریکا از قرارداد 10 ساله ایران و هند

شنیده‌های تسنیم از شانس اول ریاست مجلس آینده

مهاجری: آواربرداری اقتصادی بعد از دولت رئیسی کار حضرت فیل است

اعلام کناره گیری سفیر آمریکا در آلمان

سی‌ان‌ان: ارتش اسرائیل برای حمله تمام‌عیار به رفح بسیج شده است

رزمایش مخفیانه آمریکا و تایوان در اقیانوس آرام

مصر کاهش سطح روابط دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی را بررسی می‌کند

آثار ملی کیش میزبان علاقمندان در روز جهانی موزه وهفته میراث فرهنگی

تغییرات جدید در حساب پس‌انداز کارمندان دولت

پرداخت ارزی کشورهای عضو بریکس چگونه است؟

خاندوزی: تبادلات تجاری ایران و عربستان با مراودات سیاسی افزایش می یابد

کف و سقف وام اشتغال در سال 1403

تحویل خوراکی به سنجاب درب لانه!

گوناگون/ کدامیک از بنی اسرائیل «مسخ» و تبدیل به میمون شدند؟

عکس‌های فضاپیمای ناسا از قمر کوچک سیاره مشتری

ما دل به غم تو بسته داریم ای دوست!

لایحه اصلاح قانون بکارگیری سلاح طبق اصل 85 قانون اساسی اعلام وصول شد

معاون هماهنگ کننده سپاه قدس: توان مبارزه با آمریکا و اسرائیل در کنار هم را داریم

تأکید امیرعبداللهیان بر همکاری‌های درازمدت با هند

خبر جدید درباره دختر آیت الله؛ فائزه هاشمی آزاد می‌شود؟

آمادگی نیروی هوایی ارتش برای پاسخگویی به هرگونه تهدید

سعید محمد: قالیباف هزینه‌اش برای نظام بیشتر از ارزش افزوده‌اش است

بوگدانف: کشورهای آفریقایی به روسیه به‌ عنوان ضامن امنیت نگاه می‌کنند

وداع فلسطینیان با شهدای بمباران‌های شب گذشته در النصیرات

محاصره صدها فلسطینی در شرق اردوگاه جبالیا

متفکر آمریکایی مطرح کرد: دنیا در آستانه نبرد بزرگ

خاندوزی: نرخ رشد نقدینگی 30.9 درصد شد

پرواز چتربازها زیر طاق پل برج لندن

ابداع باتری پوشیدنی با کاربرد در جلیقه‌های سربازان

با چند درصد تخفیف می‌توانید از نمایشگاه کتاب خرید کنید؟

جهان را چگونه می بینی؟

استرالیا سردار قاآنی و سرلشکر رشید را تحریم کرد

بازدید رئیس‌جمهور از نمایشگاه دستاوردهای وزارت ارتباطات؛ رئیسی 7 پروژه افتتاح کرد

مجلس کویت ناکام ماند

دانشجویان در مراسم فارغ التحصیلی دانشگاه کلمبیا چفیه پوشیدند

ماجرای عکس یحیی السنوار که حرص مقامات رژیم صهیونیستی را در آورد

پوتین پنجشنبه به چین می‌رود

فریاد مرگ بر اسرائیل در خیابان‌ های ژاپن