ایران پرسمان

آخرين مطالب

درآمد هزار میلیارد تومانی شهرداری تهران از قـطع درختان تحلیل روز

درآمد هزار میلیارد تومانی شهرداری تهران از قـطع درختان
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - هم میهن /متن پیش رو در هم میهن منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
بررسی هم‌میهن نشان می‌دهد درآمد شهرداری تهران از محل قطع درختان 135 درصد افزایش داشته است
 سارا سبزی| درست در روزهایی که شهرداری تلاش می‌کند بر اقدامات خود در حوزه افزایش فضای سبز تاکید کند، خبرهایی از یک طرح تازه برای ساخت‌وساز در پارک‌های تهران شنیده می‌شود؛ طرح‌هایی که جزئیات‌شان مشخص نیست اما حصارکشی‌‌ها نشان می‌دهد در گوشه‌ای از پارک‌ها پروژه‌ای در حال آغاز است. بعد از طرح ساخت مسجد در پارک قیطریه نوبت به ساخت یک فضای جدید در پارک لاله رسید و بعد از آن هم خبرهایی از طرح ساخت یک‌مسجد در بوستان خوارزمی منطقه 3 شنیده شد.
«فضای سبز کمربند شهر تهران تا سال 1404 از میزان 50 هزار هکتار عبور خواهد کرد.»؛ این وعده‌ای است که معاون شهرداری تهران فروردین‌ماه امسال، در هیاهوی خبرهای ساخت مسجد در پارک قیطریه تهران داد و گفت که در پایان سال 1402 مساحت فضای سبز کمربند پایتخت از 47هزار هکتار عبور کرد و سرانه فضای سبز تهران در حد استاندارد است. این آمارها در شرایطی اعلام می‌شود که بررسی‌های هم‌میهن از بودجه شهرداری تهران نشان می‌دهد از ابتدای کار دوره فعلی مدیریت شهری تهران، درآمد حاصل از قطع درختان به هزار و 603 میلیارد تومان رسیده و نسبت به دوره پنجم 135 درصد افزایش داشته است.
حالا درست در روزهایی که شهرداری تلاش می‌کند بر اقدامات خود در حوزه افزایش فضای سبز تاکید کند، خبرهایی از یک طرح تازه برای ساخت‌وساز در پارک‌های تهران شنیده می‌شود؛ طرح‌هایی که جزئیات‌شان مشخص نیست اما حصارکشی‌‌ها نشان می‌دهد در گوشه‌ای از پارک‌ها پروژه‌ای در حال آغاز است. بعد از طرح ساخت مسجد در پارک قیطریه نوبت به ساخت یک فضای جدید در پارک لاله رسید و بعد از آن هم خبرهایی از طرح ساخت یک‌مسجد در بوستان خوارزمی منطقه 3 شنیده شد.
بررسی داده‌های مربوط به فضای سبز شهر تهران، حکایت دیگری است؛ آمارنامه شهرداری تا پایان سال 1401 نشان می‌دهد که تعداد کل بوستان‌های شهر تا پایان این سال دو هزار و 366 مورد بود و درمجموع مساحت کل بوستان‌ها به شش هزار و 549 مترمربع می‌رسید.
سرانه فضای سبز پیراشهری هم 25 هزار و 94 مترمربع و سرانه فضای سبز شهری هم 16/78 مترمربع گزارش شده است. علاوه بر این سرانه بوستان‌ها و تفرجگاه‌های شهری هم 7/24 مترمربع و سرانه فضای سبز معابر هم 9/54 مترمربع به دست آمده است. در این گزارش فضای سبز عمومی به‌عنوان عرصه پارک شهری، محلی، انهار، ریفیوژها و میادین و کمربند سبز تهران در نظر تعریف شده و مجموع مساحت بوستان‌ها و فضاهای سبز عمومی شهر تهران در همان سال 614 هزار و 122 مترمربع اعلام شد. یک‌سال قبل از انتشار این آمار، سرانه فضای سبز تهران ازطرف رئیس سازمان بوستان‌های این شهر همان رقم 16/42متر مربع اعلام شده بود.
رشد درآمد شهرداری از قطع درخت
این ارقام موافقان و مخالفان زیادی دارد؛ برخی از اعضای شورای شهر تهران می‌گویند شهرداری عملکرد موفقی داشته و سرانه فضای سبز شهری را افزایش داده و در مقابل تعدادی از کارشناسان اقتصاد شهری از درآمدهای ناشی از قطع درخت می‌گویند.
بهروز شیخ‌رودی، معاون پیشین محاسبات و پایش عملکرد شورای شهر تهران، جزو دسته دوم است که به «هم‌میهن» می‌گوید، درآمدی که شهرداری در دوره مدیریت شهری ششم از قطع درخت تا پایان بهمن‌ماه 1402 به دست آورده، نسبتی با اعتبارات کاشت درخت و جنگل‌کاری آن ندارد: «درآمد شهرداری تهران از ابتدای دوره ششم تا پایان بهمن‌ماه 1402 از محل جریمه قطع درختان در شهر تهران هزار و603 میلیارد تومان است که نسبت به دوره پنجم 135 درصد رشد داشته است. آقای زاکانی و چمران باید بگویند که مجوز ساخت‌وساز در چند باغ و قطع چند درخت داده شده که این میزان درآمد را به دست آورده‌اند؟ شورای ششم به ریاست آقای چمران جریمه قطع درخت را به اندازه تورم گران نکرد و این جریمه حداکثر 20 درصد گران شده است؛ یعنی قطع درخت برای بسازبفروش‌ها صرفه اقتصادی دارد. وقتی درآمد حاصل از قطع درخت افزایش پیدا کرده، یعنی تعداد درخت بیشتری هم قطع شده است.»
شیخ‌رودی آذرماه سال گذشته اعلام کرده بود که در مدیریت شهری ششم رقمی بیش از هزار و 134 میلیارد تومان درآمد از قطع درختان به دست آمده؛ این عدد نسبت به عملکرد مدیریت شهری دوره پنجم 95 درصد رشد پیدا کرده است.
او درباره آمارهای شهرداری درباره ایجاد 626 هکتار فضای سبز در دوره ششم می‌گوید که بیشتر این آمار مربوط به کمربند سبز پیرامونی شهر تهران است: «باید حساب کرد که برای ایجاد این میزان فضای سبز چقدر هزینه شده است؟ ما ردیف بودجه‌ای به نام جنگل‌کاری پیرامون شهر تهران داریم. از ابتدای روی کار آمدن دوره ششم تا پایان 1402، 109میلیارد تومان بودجه برای این کار تصویب و هزینه شده است. اگر این آمار صحت داشته باشد، یعنی 626 هکتار فضای سبز با 109 میلیارد تومان ایجاد و برای هر هکتار جنگل‌کاری و فضای سبز، پنج میلیارد و 743 میلیون تومان هزینه شده است. این هزینه فقط برای کاشت درخت نیست و صرف نگهداری آن هم باید بشود. قاعدتاً با این بودجه نمی‌توان 626 هکتار درختکاری انجام داد و فضای سبز جدید ایجاد کرد. در بهترین حالت می‌توان گفت رقم عملکرد دوره‌های گذشته را هم به‌عنوان عملکرد دوره ششم حساب کرده‌اند. ممکن است 626 هکتار فضای سبز در اطراف و خارج شهر ایجاد کرد ولی کسی آن را نبیند؟»
شیخ‌رودی ادامه می‌دهد: «در کنار این موضوع که گفته می‌شود رکورد دوره‌های گذشته مدیریت شهری از نظر میزان ایجاد فضای سبز زده شده، زاکانی اگر مدعی شفافیت است، بگوید چند برابر دوره قبل از محل قطع درختان درآمد داشته‌ و این درآمد بابت قطع چند درخت و با بن چندساله در شهرتهران به دست آمده است؟»
به گفته او غیر از بودجه جنگل‌کاری، بودجه دیگری هم برای فضای سبز وجود دارد که بخش زیادی از آن برای نگهداری از فضای سبز و حقوق و دستمزد کارکنان و کارگران می‌شود: «وقتی از قطع درخت این میزان درآمد دارید، از نظر قانونی و منطقی باید به ازای تعداد درخت قطع شده، درخت بکارید، اما در مقابل شاهد این هستیم که در برابر هزار و 603 میلیارد تومان درآمد از قطع درختان تنها 109 میلیارد تومان از این پول صرف درخت‌کاری در قالب برنامه جنگل‌کاری در اطراف تهران شده است. براساس مصوبه شورای پنجم، شهرداری باید از محل جریمه قطع درختان نسبت به تملک باغات شهر تهران اقدام و این باغات را به بوستان تبدیل می‌کرد.»
معاون پیشین محاسبات و پایش عملکرد شورای شهر تهران از بودجه فضای سبز شهرداری در سال گذشته می‌گوید: «وقتی جریمه قطع درخت را دریافت می‌کنیم، باید آن را با میزان درختکاری انجام‌شده مقایسه کرد که دراین‌زمینه عملکرد شهرداری برخلاف تبلیغاتش که از «زنده‌باد درخت» حرف می‌زند، در مسیر زنده‌باد قطع درخت است! به‌هرحال در مقایسه با درآمد هزار و 603 میلیاردی از قطع درختان و هزینه تنها 109 میلیارد تومان برای کاشت درخت در قالب جنگل‌کاری در پایتخت، هرکسی متوجه می‌شود که زنده‌باد درخت یک شعار تبلیغاتی بیش نیست!»
آمارهای شهرداری تبلیغاتی است
آرش میلانی، عضو شورای شهر پنجم نیز منتقد آمارهای شهرداری درباره توسعه فضای سبز در دوره فعلی است. او به هم‌میهن توضیح می‌دهد: «فضای سبز برخلاف پروژه‌های عمرانی برای رسیدن به بهره‌برداری کامل نیاز به زمان دارد و کاشت نهال‌های پنج‌ساله از نظر ارزش اکولوژیک قابل مقایسه با یک درخت 50 ساله نیست. این اقدام که تعدادی از درختان کهنسال را در بافت مرکزی حذف و بعد در محدوده حاشیه شهر چندبرابر آن در یک پارک جنگلی نهال‌کاری کنیم قابل‌قبول نیست.»
او به پروژه‌های برنامه‌ریزی‌شده برای ساخت‌وساز در پارک‌های لاله و قیطریه اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: «در ارتباط با آمار عملکرد توسعه فضای سبز جایگزین، بعضی از این آمارها مربوط به کمربندهای جنگلی است که هنوز تبدیل به پارک نشده و قابل دسترس برای شهروندان نیست؛ بنابراین ایجاد تناسب بین آنچه در کمربند جنگلی کاشته و آنچه در پارک لاله و قیطریه قطع می‌شود نادرست است و هرکدام را باید متناسب با خودش مقایسه کرد. پارک‌های مرکزی مانند لاله نسبت به فضای سبز کمربندی، محل رجوع تعداد بیشتری از مردم است. این پارک‌ها از نظر میراث معنوی شهر ارزش بسیار بالایی نسبت به یک کمربند جنگلی تازه‌تاسیس دارد. آن خاطره جمعی که پنچ‌درخت کهنسال در پارک لاله دارد، بالاتر از ده‌ها نهالی است که در 50 کیلومتری آن کاشته می‌شود.»
میلانی اضافه می‌کند: «هر سانتی‌متر از پارک‌های ما بسیار ارزشمند است و کاهش سرانه در یک پارک مرکزی مانند لاله به‌بهانه ایجاد پارک و فضای سبز در یک منطقه دیگر خطاست. در پارک لاله فضاهای کاربری زیادی مانند کانون پرورش فکری، کتابخانه، موزه و آتش‌نشانی و... ازقبل جانمایی شده و فضای سبز آنجا ظرفیتی ندارد که عرصه جدیدی از آن کاسته شود.»
میلانی درباره آمارهای شهرداری درخصوص رکوردزنی ایجاد فضای سبز درون‌شهری در دوره فعلی نسبت به عملکرد یک‌دهه گذشته، می‌گوید: «شاید فضای سبز کنار خیابان‌ها هم در طبقه‌بندی آماری پارک‌های در دسترس شهروندان، وارد شده است. در این تبلیغ ادعا کرده‌اند که 626 هکتار توسعه فضای سبز مربوط به پارک‌های درون‌شهری است. در آمارنامه سال 1401 شهرداری نوشته شده که فضای سبز جدید درون‌شهری و قابل دسترس برای شهروندان 525 هکتار است.
اگر به آمار گزارش عملکرد سازمان بوستان‌ها در همان سال مراجعه کنیم، لیست پارک‌هایی که به‌عنوان خروجی پارک‌های جدید دیده می‌شود قابل مشاهده است، اما مساحت این پارک‌ها با عدد آمارنامه تناسب ندارد و سرجمع آن به این عدد نمی‌رسد. حتی اگر آمار بهسازی پارک‌های موجود مانند پروژه مادر و کودک را هم به مساحت این پارک‌ها اضافه کنیم - هرچند این تجمیع آماری هم به‌لحاظ اصولی نادرست است- باز هم سرجمع آن به 525 هکتار نمی‌رسد؛ بنابراین به‌نظر می‌رسد آمار مذکور یک ترفند تبلیغاتی است تا نشان دهند که به فضای سبز توجه داشته‌اند و از نظر آماری شبهه جدی به آن وارد است.»
او می‌گوید، دوهزار هکتار کمربند سبز شهری ایجاد شده توسط شهرداری فراتر از این 676 هکتار است: «چون این آمار مربوط به پارک‌های جنگلی خارج از مناطق شهرداری تهران است و معمولاً بخشی از آنها باید به بوستان و فضای سبز قابل دسترس تبدیل شود، در این صورت مساحت آنها را می‌توان به آمار پارک‌های قابل استفاده شهروندان اضافه کرد. به‌همین‌دلیل باید به‌صورت شفاف توضیح داده شود که چه میزان از کمربند سبز تهران تحت عنوان بوستان‌های حاشیه‌ای به این آمار اضافه شده است؟ منظور از فضای سبز درون‌شهری، پارک‌هایی است که داخل بافت موجود شهری برای شهروندان قابل دسترس است بخشی از محدوده‌های اطراف شهر تهران قبلاً به پارک جنگلی تبدیل شده و درحال‌حاضر کمربند سبز در شعاع دورتری از شهر در حال احداث است و هنوز راه زیادی برای قابل دسترس‌شدن آنها وجود دارد.»
میلانی ادامه می‌دهد: «سرانه 16/7 مترمربعی که به‌عنوان سرانه فضای سبز شهری اعلام می‌شود، با احتساب تمام فضای سبز یعنی کمربند سبز، فضای سبز معابر و بوستان‌هاست؛ درحالی‌که اگر به‌صورت خالص به این موضوع نگاه کنید آنچه برای شهروندان قابل دسترس است پارک‌ها و بوستان‌های درون‌شهری است و در این صورت این سرانه حدود 7/24 مترمربع تا پایان سال 1401 است. با این حساب در زمینه سرانه بوستان‌های شهری هنوز با استاندارد ملی که 10 مترمربع است، فاصله داریم.»
عضو شورای شهر پنجم می‌گوید که در سال‌های گذشته بیشتر پهنه‌های خالی و در دسترس داخل شهر قبلاً به پارک تبدیل شده است: «درحال‌حاضر برای اینکه یک محدوده را به فضای سبز تبدیل کنید، باید باغ‌های موجود و بافت فرسوده و مسکونی را خریده و تبدیل به پارک کنید؛ بنابراین بسیار پرهزینه است که 525 هکتار زمین در داخل بافت شهری برای ایجاد بوستان تملک کنید.»
براساس گزارش‌های سازمان بوستان‌ها و اظهارنظر شورای شهر در سال گذشته میزان باغات تملک‌شده و تبدیل به پارک شده عملکرد 500 هکتاری نداشت و حدودِ سال‌های گذشته بود. در دوره‌های پیشین مدیریت شهری، نرخ ایجاد فضای سبز از محل تملک باغات 20 تا 40 هکتار در سال بود. در دوره پنجم یکی از مشکلات پیداکردن عرصه‌های خالی در داخل بافت شهری برای تبدیل به پارک بود امیدوارم سازمان بوستان‌ها به‌صورت شفاف اعلام کند که به‌صورت خالص میزان پارک‌های درون‌شهری چقدر افزایش پیدا کرده است؟»
جلوی اجرای پروژه‌ها را نگیریم
در مقابل موافقان عملکرد شهرداری درباره ایجاد فضای سبز چه می‌گویند؟ آنها معتقدند که سرانه‌های فضای سبز در دوره زاکانی افزایش پیدا کرده و حتی از استانداردهای ملی هم عبور کرده است؛ گروهی که معتقدند قطع درخت نباید مانع اجرایی‌شدن پروژه‌هایی شود که به‌نفع مردم است. مهدی بابایی، عضو شورای شهر تهران و از مدافعان عملکرد شهرداری در این حوزه است.
او به هم‌میهن می‌گوید که شهرداری تهران وظیفه دارد طبق طرح جامع و قانون هوای پاک، سرانه فضای سبز را تامین کند: «طرح جامع می‌گوید سرانه فضای سبز شهری جدا از جنگل‌کاری 10 متر است. این سرانه در قانون هوای پاک 15 متر تعیین شده است، اما درحال‌حاضر سرانه فضای سبز تهران به 16/5 مترمربع رسیده‌ است. شهرداری سالیانه چندهزار هکتار جنگل‌کاری می‌کند. در همین دوره 10 باغ را به پارک تبدیل کرده‌ایم، اما نباید قداستی برای درخت قائل شویم که امکان اجرای پروژه‌ها سلب و بخشی از آنها دچار اختلال شود.»
بابایی درباره موضوع ساخت‌وساز در پارک لاله هم می‌گوید که فعلاً مصوبه‌ای درباره این موضوع در شورا نداریم: «باتوجه به این شرایط، شهرداری نمی‌تواند چنین ساخت‌وسازی انجام دهد و فعلاً هم مجوزی برای جابه‌جایی درخت از کمیسیون ماده 7 نداشته‌اند، البته هنوز هم شهرداری شروع به پروژه عملیاتی نداشته‌ و عده‌ای می‌خواهند قصاص قبل از جنایت کنند. ما درکمیسیون ماده 7 بررسی می‌کنیم که برای اجرای یک‌طرح چقدر درخت باید جابه‌جا شود و آن طرح ارزش این کار را دارد یا خیر؟»
او ادامه می‌دهد: «اگر شهرداری پروژه‌ای برای ساخت در بوستان‌ها دارد، باید حتماً مصوبه شورا داشته باشد، البته به‌استثنای موردی که در قیطریه رخ داد؛ چون خود شهرداری منابع مالی را از طریق خیر تامین کرده و صرفاً برای ساخت باید در کمیسیون ماده 7 برای جابه‌جایی درخت مراجعه کند. این کمیسیون هم اجازه جابه‌جایی سه درخت را گرفت که باتوجه به واکنش‌ها، درنهایت تصمیم گرفته شد که این سه درخت داخل حیاط مسجد بیفتد و جابه‌جا نشوند. در دوره‌های قبلی شورا مصوب شد که ساخت‌وساز در پارک به‌استثنای نمازخانه و مسجد ممنوع است؛ ساخت این دو فضا نیازی به مصوبه کمیسیون ماده پنج نیز ندارد.»

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/1118767/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تصاویری از زیارت حرم مطهر حضرت رقیه سلام الله علیها توسط شهید امیرعبداللهیان

مراسم تشییع پیکر رییس جمهور و همراهان وی فردا در تبریز برگزار می‌شود

عزاداری مردم تبریز در جلوی بیت امام جمعه شهید آیت الله آل هاشم

سخنان امام خمینی (ره) پس از ترور ناجوانمردانه شهید رجائی و شهید باهنر

پیام رهبر انقلاب در پی شهادت رئیس جمهور و همراهان؛ پنج روز عزای عمومی اعلام شد

آخرین تصویری که از رییس جمهور در بالگرد به جا ماند

بایدن خواستار «آتش‌بس فوری» در غزه شد

اعلام 3 روز عزای عمومی در لبنان به خاطر پی شهادت رئیس‌جمهور ایران

تحلیف رئیس جمهور جدید تایوان با اتهام‌زنی علیه چین

احتمال فروپاشی کابینه نتانیاهو

چه کسی اجازه پرواز بالگرد رییس جمهور را صادر کرد؟

جلوگیری از تنش در منطقه بخشی از مذاکرات مسقط است

آخرین سفیر؛ کارنامه دیپلماتیک اردشیر زاهدی

پیام تسلیت مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش برای شهادت آیت الله رئیسی

طلای جهانی رکورد زد

بیت‌کوین افزایش قیمت غیرمنتظره را تجربه کرد

مدیر سامانه یکپارچه: خرید خودروهای برقی هیچ محدودیت و شرایطی ندارد

دیگه ماشینتو کارواش نبر ... اونم با 198 تومن

آخرین دیدار و حضور خاطره انگیز رییس جمهور مردمی با خانواده شهدا و ایثارگران در دور دوم سفر به استان مازندران، 3 روز قبل از آسمانی شدن

بر در و دیوار حرمت، جایی ننوشته است گنه کار نیاید...

بوی بهشت از سمت مشهد الرضا می آید

درمان امیدوارکننده سرطان با استفاده از ویروس گیاه لوبیا چشم‌بلبلی

ساخت ژلی منحصربه‌فرد جهت ترمیم کامل استخوان

سعدی آدم عجیبیه!

روایت محمد جواد ظریف از یک خاطره با شهید رئیسی

تسلیت امیر قطر در پی شهادت رئیس‌جمهور و هیات همراه

سخنگوی شورای نگهبان: انتخابات ریاست‌جمهوری ظرف 50 روز آینده برگزار می‌شود

تسلیت اتحادیه اروپا در پی شهادت رئیس‌جمهور و وزیر خارجه ایران

آیت الله نوری همدانی: حجت‌الاسلام رئیسی تمام عمر را صرف خدمت به مردم و انقلاب نمود

واکنش علی‌اف به شهادت رئیسی: یاد و خاطره گرامی او همیشه در قلب ما زنده خواهد بود

سخنگوی دولت نوشت: شهادت، پاداش رئیس‌جمهور مغتنم

خاطره حاج حسین یکتا از سردار موسوی سرتیم حفاظت شهید رئیسی

تصاویر خبرنگار صداوسیما از بالگرد سانحه دیده رئیس جمهور در جنگل‌های ارسباران

صحبت های ظریف وزیر سابق امورخارجه بعد از خبر شهادت رئیس جمهور

پاپ نگرش آمریکا در قبال مهاجران را «دیوانگی» خواند

سرمقاله جوان/ روز‌های سخت ولی امیدوار مقاومت

بی‌بی‌سی: دولت و ارتش اسرائیل مسئولیت شکست را گردن هم می‌اندازند

حمله «کیهان» به مقاله «هم میهن»: وارونه‌نویسی روزنامه غربگرا درباره خودکفایی گندم

جزیره کیش عزادار سید محرومان

زمان واریز سهمیه بنزین خردادماه اعلام شد

واریز 532 میلیارد تومان سود به حساب سهامداران از طریق سجام

مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضى‌ نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَ ما بَدَّلُوا تَبْدِیلًا

گوناگون/ امام رضا (ع) چگونه ادعای یهود درباره منجی را به چالش کشید؟

از زیبایی خلقت شگفت زده شوید

داستانک/ طوبا خانم که فوت کرد...

شعری از پروین اعتصامی

سه ساعت در بهشت کتاب؛ از «موسوعه ابن طاووس» تا «تل آویو سقوط کرد»

لحظه دریافت حکم و نشان خادمی امام رضا(ع) به سردار دلها توسط شهید رئیسی

حال و هوای زائران حرم رضوی هنگام شنیدن خبر شهادت رئیس‌جمهور

پاکستان عزای عمومی اعلام کرد