ایران پرسمان

آخرين مطالب

ودیعه نجومی به‌جای املاک نجومی تحلیل روز

ودیعه نجومی به‌جای املاک نجومی
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - روزنامه سازندگی /متن پیش رو در سازندگی منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
مدیریت این روزهای علیرضا زاکانی بر شهرداری تهران،‌ اخبار و حواشی زیادی دارد. پس از انتشار گزارش‌های فراوان مبنی بر قطع درختان در بوستان‌های شهر جهت ساخت مسجد، قرارداد بحث‌برانگیز او با چینی‌ها بر سر خرید 2 میلیارد یورو حمل‌ونقل برقی و راه ندادن عضو شورا از سوی شهردار منطقه 17 که حکایت از جدایی کامل زاکانی از شورا دارد،‌ در روزهای اخیر لیستی از مدیران شهرداری و سازمان‌های تابع شهرداری منتشر شد که حکایت از پرداخت‌ «کمک هزینه مسکن با مبالغ بالا» به این افراد توسط شهردار تهران داشت. در لیست منتشر شده، دست‌کم نام 36 نفر از مدیران شهرداری به چشم می‌خورد.‌

واکنش مهدی چمران به این موضوع نشان می‌دهد که شورایی‌ها این بار هم از جزئیات کمک نجومی به مدیران شهری خبر ندارند،‌ همان‌طور که از جزئیات قرارداد زاکانی با چینی‌ها هم خبر نداشتند و در نهایت جنجال ترک 7 عضو شورا از صحن علنی در هنگام سخنرانی زاکانی طی هفته گذشته رخ داد. چمران روز سه‌شنبه گفته که «بنده از جزئیات این موضوع اطلاع ندارم اما این مبلغ برای کمک ‌هزینه مسکن بوده و مشخص نیست که این رقم به صورت وام بوده یا شکل دیگری است».
مهدی اقراریان، رئیس کمیته نظارت شورای شهر تهران در این رابطه گفته که پیگیر دریافت لیست کمک‌های شهرداری به مدیران شهرداری بوده‌ اما زاکانی هیچ‌گاه این لیست را در اختیار او و شورایی‌ها قرار نداده است. او توضیح داده که «‌سال گذشته با ارسال نامه‌ای به شهردار تهران، از ایشان درخواست کردم که فهرست افرادی را که در دوره کنونی مدیریت شهری از شهرداری کمک‌هزینه ودیعه مسکن دریافت کرده‌اند و مستندات قانونی مربوط به آن را ارائه کنند، اما متاسفانه شهردار هیچ‌گاه پاسخ این نامه را ندادند و فهرست مربوطه نیز هیچ‌ وقت به اینجانب ارائه نشد».
او اضافه کرد: «‌دغدغه‌ای که در زمان ارسال نامه به شهردار تهران وجود داشت، این بود که براساس اطلاعات دریافتی ما، اسامی افرادی در فهرست مذکور ذکر شده بود که در آن زمان با شهرداری قطع همکاری کرده بودند و جای طرح این پرسش وجود داشت که آیا مبالغی که در اختیار این افراد قرار گرفته، به جیب شهر و شهروندان بازگشته است یا خیر؟»
به گفته او باید مشخص شود که اولویت‌بندی پرداخت کمک‌هزینه ودیعه مسکن به مدیران و کارکنان شهرداری بر چه مبنایی انجام شده و آیا در مجموعه شهرداری تهران، افراد دیگری در اولویت بالاتری برای دریافت این کمک‌هزینه قرار داشته‌اند یا خیر؟ مدیران شهرداری همچنین باید اعلام کنند که میزان پرداخت کمک‌هزینه ودیعه مسکن به هر نفر، دقیقاً طبق چه شاخصی تعیین شده است و چرا رقم پرداختی به افراد مختلف، تا حد زیادی با یکدیگر متفاوت است؟
تخفیف 50 درصدی ندادیم،‌ وام دادیم!‌
اما در نهایت تایید یا تکذیب این خبر زیاد به طول نینجامید و علیرضا زاکانی،‌ شهردار تهران در حاشیه نهمین سمینار بین‌المللی زلزله در جمع خبرنگاران گفت که به مدیران خود وام داده است. او در حین توضیح درباره جزئیات این اتفاق،‌ کنایه‌ای هم به انتشار لیست املاک نجومی در دوران 12 ساله شهرداری محمدباقر قالیباف زده است. این لیست سال 95 از سوی یک فعال رسانه‌ای منتشر شد. همان فردی که قراردادهای چینی شهردار تهران را هم منتشر کرد و شهردار و طرفدارانش در شورا آن را فردی قلم به مزد توصیف کردند.
شهردار تهران تاکید کرده که «‌سازمان‌ها و مجموعه‌های مختلف خانه سازمانی برای استقرار مدیران خود دارند، اما شهرداری تهران فاقد خانه سازمانی برای مدیران است. به همین جهت در دوره‌های قبلی املاک شهر را به ثمن بخس و بعضاً با تخفیف 50 درصدی به مدیران می‌دادند و این اتفاق مصداق کامل بی‌عدالتی بود».
او با بیان اینکه لازم است برای برخی از مدیران شهرداری که از شهرستان به تهران می‌آیند مسکن تهیه شود، اضافه کرد: «در این دوره ما به جای آنکه برخی از زمین‌ها و املاک شهرداری را در اختیار مدیران قرار دهیم به آنان وام با درصد سود بانکی دادیم. برای پیشبرد این کار مقدمتاً به مدیران ودیعه دادیم و سپس آن را تبدیل به وام کردیم‌. آنان نیز قسط‌های این وام را پرداخت می‌کنند».
زاکانی دوباره ماجرای واگذاری املاک نجومی را پیش‌کشیده و گفته که‌ «‌اختصاص برخی از املاک و خانه‌ها به مدیران شهرداری که در دوره‌های پیشین صورت می‌گرفت امری ناعادلانه بود اما ما به این سمت نرفتیم و سعی کردیم به جای این کار برای مدیران شاغل در شهرداری که فاقد مسکن بودند وام با بهره بانکی تهیه کنیم اما متاسفانه این موضوع با بی‌انصافی در رسانه منعکس شد. درحالی که واقعیت چیز دیگری بود».
هرچند شهردار تهران مدعی شده که این مبالغ به صورت وام با نرخ سود معمول به این افراد پرداخت شده در این لیست به تسهیلات یا سود و مدت بازپرداخت اشاره‌ای نشده است.
به اضافه اینکه برخی از این مبالغ به مدیران در دو سال متوالی انجام شده است. به ‌عنوان مثال، مدیرعامل بهشت‌زهرا در دو مرحله، مبلغ 800 میلیون تومان دریافت کرده و مدیر تیم حفاظت، سال گذشته 600 میلیون تومان و امسال 400 میلیون تومان به‌عنوان کمک ودیعه مسکن پول گرفته است.
اعتراض کارگران شهرداری
این موضوع همچنین سبب واکنش برخی از نیروهای درون شهرداری تهران شد. سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران با صدور بیانیه‌ای نسبت به انتشار خبر پرداخت کمک‌هزینه مسکن به مدیران شهرداری واکنش نشان داد و اعلام کرد که انتشار این لیست بار دیگر «کارگران و‌ کل شهروندان تهران» را خشمگین‌ کرده است.
بودن نام مهدی علیزاده، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران موضوعی است که در بیانیه سندیکای کارگران این شرکت نیز به آن اشاره شده و در این مورد آمده است: «این کمک‌هزینه غیرقانونی به مدیران شهرداری، ازجمله آقای مهدی علیزاده، مدیرعامل شرکت واحد، درحالی صورت گرفته است که رانندگان و دیگر کارگران شرکت واحد سال‌هاست برای دریافت مطالبات قانونی خودشان ازجمله مسکن و طرح طبقه‌بندی مشاغل فریاد می‌زنند».
در بیانیه این سندیکا که نسخه‌ای از آن به دست صدای آمریکا رسیده، با تاکید بر اینکه «در این سال‌ها بارها به شورای شهر، شهرداری، فرمانداری و مدیریت شرکت واحد نامه‌نگاری» و مذاکره کرده‌اند آمده است: «در برخی از این مذاکرات با بهانه‌های واهی ازجمله تامین اعتبارات و بودجه از طرف مسئولان مواجه می‌گشتند، یا در بعضی از این جلسه‌ها مصوبه‌هایی تصویب می‌شد که پشتوانه اجرایی نداشتند».
سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه با اشاره به موضوع بالا این پرسش را مطرح کرده که «چرا آقای زاکانی و مسئولان شهرداری برای پرداخت مطالبات کارگران ازجمله در شرکت واحد از همچون حق مسکن که از حقوق قانونی ما کارگران و وظیفه قانونی شهرداری است هیچ‌گونه اقدام عملی‌ای نکرده‌اند، ولی برای حداقل 36 نفر از مدیران و نورچشمی‌های خود کمک‌هزینه مسکن بدون هیچ عذروبهانه‌ای پرداخت می‌کنند».
این سندیکا در بیانیه خود با اشاره به اینکه در طول سال‌ها «شاهد انواع رانت‌خواری‌های نجومی توسط شهردارها و مدیران شهرداری تهران بوده‌ایم» تاکید کرده که «اختلاس و فساد در تمامی بخش‌های سیستم به‌شدت رسوخ‌ کرده است».
سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه با اشاره بر اینکه «چاره ما کارگران وحدت و تشکیلات است» تاکید کرده که «از همکاران می‌خواهیم با اتحاد و یک‌پارچگی، اطلاع‌رسانی مداوم و‌ گسترده و حمایت مستمر از فعالیت سندیکایی و محفوظ بودن حق اعتراض و اعتصاب نسبت به این ظلم‌های مضاعف کوتاه نیایند».

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/1118808/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قیمت سکه و طلا کاهشی شد

60 لیتر سهمیه بنزین خردادماه امشب واریز می‌شود

شیرآبی که دستگاه اسپرسوساز هم هست!

شدت بارش برف در قله توچال تهران در دو روز گذشته

شاخصه های مدیر اقتصادی از منظر قرآن دربیان آیت الله جوادی آملی

در تمدن‌های پیشین خواهر و برادر با یکدیگر ازدواج می‌کردند تا قدرت بیرون نرود!

آیا می دانید صدای سیاهچاله چگونه است؟

شعر فردوسی بسیار روان است!

گفتگو کمتر دیده شده از شهیدان سلیمانی و رئیسی در مضجع شریف حضرت رضا(ع)

«منصوری» رئیس کمیته تشییع شد

توصیف پدر آیت‌الله آل‌هاشم از فرزند خود

خاطره سخنگوی دولت روحانی درباره استقبال شهید رئیسی از همه گرایش‌های سیاسی

علی باقری سرپرست وزارت خارجه شد

حدادعادل: مهمترین خصوصیت آقای رئیسی، صداقت او بود

پیکر مطهر رئیس‌جمهور و همراهانش به معراج شهدای تبریز رسید

اصل 131 قانون اساسی برای چندمین‌بار اجرایی شد؟

هند به احترام رئیسی و امیرعبداللهیان یک روز عزای عمومی اعلام کرد

واکنش مردم تهران بعد از شنیدن خبر شهادت رئیس‌جمهور

اخبار لحظه به لحظه در پی شهادت رئیس‌جمهور و همراهان؛ جزئیات مراسم تشییع و تدفین اعلام شد

درخواست تایوان از چین برای توقف تهدیدات نظامی و سیاسی

جزیره کیش سوگوار شهدای خدمت مردم

اعلام زمان برگزاری آیین های گرامیداشت شهادت آیت الله رئیسی درجزیره کیش

شناسایی 120 همت سرمایه‌گذاری در نهضت ملی مسکن

بازدید مدیرعامل بیمه دی از شرکت خدمات بیمه ای امید بنیان

لحظه عجیب باریدن تگرگ

خواندنی احساسی یک نوجوان در گروه تواشیح برای امام رضا(ع)

پای منبر شهید ابراهیم رئیسی؛ گریه برای امام حسین(ع)

چرا مشهد می رویم؟!

توصیف پرهیزکاران در بیان زیبای امیر المومنین حضرت علی(ع)

اقامه نماز اول وقت در هواپیما

صدای ضبط شده از اجرام کیهانی

اصلاح داروی شیمی‌درمانی برای فرار از سد خونی مغز

سرودن شعری زیبا در وصف امام رضا (ع) در روز میلاد ایشان

من ندانم به نگاه تو چه رازی است نهان

کاش می شد آدمی...

سروده «نجیب بارور» درپی شهادت رئیس جمهور

دبیرکل جنبش النجبا: رئیسی از حامیان شجاع «مقاومت» بود

تسلیت فرانسه برای شهادت رئیس‌جمهور و وزیر خارجه ایران

پیکر مطهر شهید رئیسی عصر فردا در قم تشییع خواهد شد

واکنش‌های گسترده به شهادت آیت‌الله رئیسی

معاون رئیس‌جمهور: تصمیم دولت بر این شد که تعطیلی نداشته باشیم

مقامات سوری برای تسلیت به سفارت ایران رفتند

رهبر انقلاب: مهم‌ترین توفیق این دولت، زنده کردن امید و اعتماد در مردم است

جنبش «أمل» لبنان شهادت آیت‌الله رئیسی را تسلیت گفت

یکتا: شهید امیرعبداللهیان با نگاه توحیدی در سازمان ملل حاضر شد

اخبار لحظه به لحظه درپی شهادت رئیس جمهور و همراهان؛ جزئیات مراسم تشییع و تدفین اعلام شد

سی دقیقه پیش از شهادت؛ تصاویری از آخرین حضور آیت‌الله رئیسی در جمع مردم

حملات حزب‌الله لبنان به مواضع ارتش رژیم صهیونیستی

قیمت تضمینی «جو» اعلام شد

عرضه‌های اولیه تا اطلاع ثانوی لغو شد