ایران پرسمان

آخرين مطالب

برادران در سایه؛ درباره داماد رئیسی و برادرش که نقش پررنگی در پس‌پرده دولت دارند تحلیل روز

برادران در سایه؛ درباره داماد رئیسی و برادرش که نقش پررنگی در پس‌پرده دولت دارند
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - روزنامه سازندگی /متن پیش رو در سازندگی منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
هدا احمدی| دوره دوم ریاست جمهوری احمدی‌نژاد، جمعی از فعالان رسانه‌ای نامه‌ای را امضا کردند که نامی آشنا در آنها دیده نمی‌شد اما پس از سال‌ها و با روی کار آمدن دولت رییسی به پشتوانه پایداری‌ها، یکی از اسامی آن نامه حمایتی آشکار شد. او کسی نبود جز مقداد نیلی داماد ابراهیم رییسی، رییس دولت سیزدهم.
شایعات در مورد حضور پشت پرده مقداد و برادرش میثم نیلی بسیار است. روز گذشته هم عباس امیری‌فر، فعال سیاسی اصولگرا و مشاور سابق محمود احمدی‌نژاد در گفت‌وگویی که اقتصاد 120 منتشر کرده، مدعی شد که افرادی همانند میثم و مقداد نیلی در حال حاضر بسیار تاثیرگذار هستند.

او می‌گوید:«جناب آقای رئیسی شما خودتان باید تصمیم بگیرید، امثال اینچنین افرادی در دولت شما چه‌کاره هستند؟ چرا آقای مقداد نیلی و همسر ایشان که جوان هم هستند باید مهم‌ترین تصمیمات را بگیرند؟ چرا ایشان باید در وزارتخانه‌هایی مانند آموزش و پرورش تاثیرگذار باشد و افرادی که ایشان معرفی می‌کنند بر سر کار بیایند؟ ممکن است شما این موضوع را تکذیب کنید ولی واقعیت اینچنین است».
ابتدای آغاز به کار دولت سیزدهم برخی از اصولگرایان از حضور پررنگ اما پشت پرده داماد ابراهیم رییسی سخن می‌گفتند تا جایی که تا مدت‌ها در فضای مجازی حرف از مردی در سایه بود. حتی همان زمان یکی از نماینده‌های مجلس به نام کاظم دلخوش‌اباتری، دولت رئیسی را دولت مقدادیسم نامیده و گفته بود «آنگونه که پیداست در دولت شما نیز پدیده مقدادیسم همان نقش غلطی را ایفا می‌کند که آشناییسم در دولت روحانی ایفا می‌کرد. مگر در کشور قحط‌الرجال علمی و سیاسی داریم که در نهاد ریاست جمهوری چهار نفر از اساتید برجسته دانشگاهی کشور دیده نمی‌شوند که حداقل در مناسبات رسمی چند خط بنویسند و به شما بدهند تا این همه شاهد گفتمان ضعیف و بحث‌برانگیز غیرعلمی و غیراستنادی از شما نباشیم؟» هرچند رییسی مانند بسیاری از مسائل دیگر هرگز شفاف‌سازی نکرد ولی ماه پشت ابر پنهان نماند زیرا مقداد آنقدر چهره تاثیرگذاری بود که مجلس انقلابی، رییس دولت انقلابی را برای حضور او نقد کرد.
کمی که گذشت برادر مقداد یعنی میثم نیلی هم پست گرفت و آن‌طور که رسانه‌ها خبر داده بودند، بنیاد فارابی شاید نه به طور رسمی اما پشت پرده توسط برادر داماد رییس ‌دولت سیزدهم گردانده شود.
به هر شکل هرچند مناسبات فامیلی در دولت سیزدهم دیگر پنهان نیست اما ابراهیم رییسی همچنان تاکید دارد که شایسته‌سالاری در دولت سیزدهم صرفاً یک شعار نیست بلکه بستر و مبنای کار است. او آبان ماه سال 1400 و در ابتدای آغاز به کار دولتش گفته بود:«در جاهایی که فضاسازی نسبت به انتصابات رخ می‌دهد، اگر این فضاسازی‌ها صحیح نیست از عملکرد خودتان دفاع کنید، اما توجه داشته باشید اگر انتقادات به یک عملکرد یا انتصاب شما صحیح است باید سریعاً اصلاح کنید».
مقداد نیلی، داماد ابراهیم رئیسی، یکی از چهره‌های دولت سیزدهم است. او که از اعضای هیات مدیره موسسه قرآنی مکتب امام رضا است در زمان تشکیل کابینه گفته می‌شد که به عنوان رئیس دفتر ریاست‌جمهوری منصوب خواهد شد اما این اتفاق رخ نداد. مقداد نیلی، فرزند حسین نیلی‌احمدآبادی، وزیر معادن و فلزات دولت‌های اوایل انقلاب و برادر میثم نیلی، سردبیر رجانیوز و یکی از چهره‌های رسانه‌ای جبهه پایداری محسوب می‌شود. نیلی فارغ‌التحصیل دانشگاه امام صادق است و در زمان ریاست ابراهیم رئیسی بر قوه قضاییه، عضو هیات مدیره موسسه قرآنی مکتب امام رضا نیز بود. به گزارش برخی سایت‌های خبری آن زمان، میثم نیلی برادر مقداد، در انتصابات دولت رئیسی نقش داشته است. به طوری که محمود احمدی‌بیغش، نماینده مجلس گفته بود که در دولت رئیسی نیز پدیده مقدادیسم همان نقش غلطی را ایفا می‌کند که آشناییسم در دولت روحانی ایفا می‌کرد.
به هر حال با وجود اینکه مقداد نیلی، داماد ابراهیم رئیسی است؛ مواضع سایت رجانیوز به مواضع سعید جلیلی نزدیک‌تر بود. این سایت اساسا در حمایت از دولت محمود احمدی‌نژاد تاسیس شد و پس از آن نیز همواره مواضعی تند در حوزه سیاست خارجی داشته است.
روز گذشته عباس امیری‌فر، فعال سیاسی اصولگرا از نقش دختر ابراهیم رییسی نیز سخن گفته بود. ریحانه‌سادات رئیسی، متولد دهه60 همسر مقداد نیلی و دارای مدرک دکترا در رشته جامعه‌شناسی از دانشگاه تهران است.
در جریان انتخابات ریاست جمهوری 1400 و زمانی که ابراهیم رئیسی هنوز رئیس قوه قضائیه بود، ریحانه‌سادات رئیسی با حضور در تلویزیون و در پاسخ به این سوال که چه موضوعی درباره پدر وجود دارد که دیگران آن را نمی‌دانند، گفت: «ایشان زمانی که وارد قوه قضاییه شدند، حقوق خود را نصف کردند و بار دیگر آن حقوق را کمتر کردند.» این فیلم در روزهای اخیر مجددا در فضای مجازی دست به دست می‌شود.
میثم نیلی برادر داماد ابراهیم رییسی صاحب امتیاز سایت رجانیوز و مشاور وزیر ارشاد است. او اکنون دیگر از اعضای سابق جبهه‌ پایداری محسوب می‌شود. میثم سمت‌های مختلفی در صدا و سیما و وزارت ارشاد دارد و تاکنون به‌طور قابل ملاحظه‌ای بر شمار سمت‌های گوناگونش افزوده شده و این روند در دوران ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی، سرعت و شتاب بیشتری یافته‌ است.
مرد پشت پرده خانواده نیلی همان کسی است که در اردیبهشت ماه 1401 وقتی ماجرای سیسمونی‌گیت برای محمدباقر قالیباف پیش آمد، مهدی طائب، رئیس قرارگاه عمار در سخنانی اعلام کرد که ردپای میثم نیلی در این ماجرا وجود دارد. اما کمی بعد این موضوع را تکذیب کرد و گفت:«اگر اتهامی به دیگران زده‌ایم نباید در پستو توبه کنیم بلکه باید برای همه بیان کنیم و من در اینجا به همه آن‌هایی که این فایل را در فضای مجازی گذاشته‌اند، می‌گویم وظیفه شرعی دارند که این حرفی که الان می‎زنم را بگذارند و من می‌گویم ساحت آقای نیلی پاک است و در این قضایا نیست.» طائب تصریح کرد: «آنچه در آن فایل صوتی اشتباه روشن من است، این است که من عرض کردم که آقای زاکانی گفت من از مجموع مطالب متوجه شدم که آقا با ریاست ایشان موافق است و من اینجا عرض کنم که این اشتباه ذهنی بنده است. اینکه ما در یک‌جایی بخواهیم کاری انجام دهیم و نظر آقا را برای مشورت بخواهیم یک کار لازم و واجب است.»
میثم نیلی زمانی از سایه خارج شد که واکنش‌های عجیبش درخصوص بعضی مسائل بازتاب پیدا کرد. اول برخی از اپلیکیشن‌ها را «بی‌ناموس» خطاب و بعد به معاون رئیس‌جمهور و سیدمحمد خاتمی حمله کرد. برادر داماد رییس دولت در آنتن برنامه زنده شبکه سوم صداو سیما و در مرداد ماه 1402 در پاسخ به سخنان محمد خاتمی که گفته بود «من با حجاب مشکل ندارم اما با حجاب اجباری مشکل دارم» اعلام کرده بود: «مشرکانه‌تر و ارتدادآلودتر از این سخن سراغ ندارم… چگونه جرات می‌کند، مخالف حکم خدا و قرآن حرف بزند.» میثم نیلی در قامت مشاور وزیر ارشاد و مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی همان سال نیز در واکنش به انتشار تصاویر بی‌حجاب کارکنان پلتفرم طاقچه این اپلیکیشن را به «بی‌ناموسی» متهم کرد و نوشته بود: «عفاف و حجاب، نشانه فرهنگ ایرانیان است، کار فرهنگی بدون فرهنگ ره به ناکجاست. تا قانون جدید [عفاف و حجاب مجلس] تکلیف سکوها [پلتفرم‌ها] را روشن کند، هم ناشران انقلابی، هم کتابخوان‌های مؤمن و عزیز، تجاهر و تظاهر به بی‌فرهنگی، بی‌ناموسی و بی‌قانونی را خودشان تنبیه و نهی از منکر می‌کنند.
درست بعد از اینها بود که نیلی به برنامه «بدون گارد» در شبکه سوم دعوت می‌شود و در مورد اظهارات سیدمحمدخاتمی، فتوای ارتداد صادر می‌کند. نکته اینجاست که ظاهرا مجمع ناشران انقلاب اسلامی رقیب طاقچه نیز به حساب می‌آید و پیش‌تر اپلیکیشنی در زمینه فروش دیجیتال حوزه نشر به راه انداخته بود که با شکست مواجه شد.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/1118830/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رئیس سنی مجلس دوازدهم کیست؟

تسلیت مجمع روحانیون مبارز در پی شهادت رئیس‌جمهور

تصاویری از حال و هوای مقابل منزل آیت‌الله آل‌هاشم بعد از شهادتش

نگاهی به سفرهای خارجی رئیسی در 34 ماه ریاست جمهوری؛ مقصد آخرین سفر خارجی کجا بود؟

سفیر روسیه در سازمان ملل: رئیسی نقش کلیدی در همکاری‌های تهران-مسکو داشت

آمریکا، شهادت رئیس‌جمهور و وزیر خارجه ایران را تسلیت گفت

سیدحسن نصرالله خطاب به رهبر انقلاب: به حضور پربرکت و رهبری حکیمانه و شجاعانه شما امید داریم

تصاویری از رئیسی، آل هاشم، امیرعبداللهیان، مالک رحمتی و موسوی در کنار رهبر انقلاب

تصاویری از لحظه پیدا شدن انگشتر آیت‌الله رئیسی در محل سانحه

آیا سرنوشت میلوشویچ در انتظار نتانیاهو است؟

سنگین‌ترین ریزش بورس در 11 ماه گذشته

پتک «کارت» امتحان نهایی بر روح و روان دانش‌آموزان

قامت سرخ بورس

افزایش صادرات نفت روسیه به چین در 4 ماه اول 2024

مداحی برای شهید سید ابراهیم رئیسی

سلام دسته‌جمعی تهرانی‌ها به نیابت از شهید خدمت

حکمت/ سه ویژگی بارز آیت الله رئیسی در نهج البلاغه

شهر یونگ تای در شمال غربی چین

چرا هرماه یک خورشید گرفتگی نداریم؟

احساس غرور نکن!

بریده‌ای از گفتگو مرحوم نادر طالب‌زاده با آیت‌الله رئیسی؛ رئیس‌جمهور درباره فقر چه گفته بود؟

نامه سفیر ایران به شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل در پی شهادت رئیس‌جمهور و وزیر خارجه

شهادت محافظ رئیس‌جمهور تکذیب شد

اظهارات آیت‌الله جنتی درباره شهادت آیت‌الله رئیسی و همراهانش در جلسه شورای نگهبان

خاطره سعید حدادیان از ملاقات با شهید رئیسی 20 سال پیش در صحن گوهرشاد

پیام تسلیت صربستان در پی شهادت آیت‌الله رئیسی

گفت‌وگوی قائم مقام وزارت خارجه چین با علی باقری

آخرین سخنرانی آیت‌الله رئیسی در محضر رهبر انقلاب

چین: رئیسی و امیرعبداللهیان تلاش زیادی برای توسعه روابط تهران–پکن انجام دادند

اخبار لحظه به لحظه شهادت رئیس‌جمهور و همراهان؛ برنامه تشییع پیکر شهدا اعلام شد

دستگیری 4 تن از عناصر داعش در هند

آغاز تظاهرات صهیونیست‌ها علیه نتانیاهو در قدس اشغالی

چابهار در ابهام

دیپلماسی آقای دیپلمات در برابر لابی‌های قالیباف

روند بازار ارز پس از وقوع حادثه هوایی چگونه است؟

ادامه ریزش قیمت طلا و سکه در بازار؛ دلار ساز مخالف زد

بازار طلا فردا باز است

پیام انجمن همسران شهدای استان فارس در پی عروج شهادت گونه رئیس جمهور و همراهانش

سوادکوه، مسیر آبشار اسکلیم

تلفیق زیبای بهار و زمستانی در دامنه‌های زیبای سهند

گوناگون/ چرا حرم نوادگان امام موسی بن جعفر(ع) در ایران زیاد است؟

مدیحه سرایی میثم مطیعی در اجتماع امام رضایی ها در میدان ولیعصر

خاطره جالب یک زندانی از شهید رئیسی در زمان حضور در قوه قضاییه

حرم مطهر رضوی آماده میزبانی از خادم‌الرضا می‌شود

ویدئویی از سفر 6 گردشگر «بلو اوریجین» به لبه فضا

خورشید در مقابلِ عظمتِ سحابی سر اسب

برگزاری سوگواره شعر خادم‌الرضا(ع)

شادی کردن کلا ممنوع است!

بغض محسن رضایی هنگام نقل خاطره از شهید رئیسی در دوره انتخابات

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی: شهید امیرعبداللهیان، هماهنگی بین میدان و دیپلماسی را به نمایش گذاشت