ایران پرسمان

آخرين مطالب

سرمقاله اعتماد/ قوه قضاییه و نهاد وکالت تحلیل روز

سرمقاله اعتماد/ قوه قضاییه و نهاد وکالت
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان -
سرمقاله اعتماد/ قوه قضاییه و نهاد وکالت
٠
٠
اعتماد / « قوه قضاییه و نهاد وکالت » عنوان سرمقاله روزنامه اعتماد نوشته مهرداد قربانی‌سرابی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
در اغلب کشورهای جهان و حتی در بعضی از کشورهای همسایه ایران، دادگستری و دادگاه با وکیل و نهاد وکالت درهم آمیخته‌اند به این صورت که نمی‌توان دادگستری و اجرای عدالت را با تمام اقتدار دستگاه قضا در نظر گرفت و برای متهم یا اصحاب دعوی حداقل امکان که همان استفاده از خدمات وکیل مستقل است، پیش‌بینی نکرد. عبارت استقلال و وکالت لازم و ملزوم یکدیگرند. وکیل غیرمستقل قادر به دفاع نیست. به همین سبب در سال 1333 شمسی قانون استقلال کانون وکلا به مجلس ارایه و تصویب شد.
با این اقدام کانون وکلا و دادگستری و دستگاه قضا به‌رغم ارتباط تنگاتنگ، از حیث مدیریت از یکدیگر مجزا شدند. درخور بیان است کانون وکلا در به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی سال 1357 نقش بسزایی داشت و محل کانون در کاخ دادگستری واقع در خیابان داور ملجا و پناهگاه برای حضور همافران نیروی هوایی و خانواده آنان بود. تعدادی از وکلا به نگهبانی از کانون مشغول بودند تا اینکه نظام جمهوری اسلامی مستقر و تثبیت شد. در آن هنگام متاسفانه، تعدادی ناآگاه اقدام به تخلیه محل استقرار کانون وکلا از کاخ دادگستری کردند و هیات مدیره منحل شد و فردی به نام آقای خواجوی به نمایندگی شورای عالی قضایی تصدی امور وکلا را در ساختمان سعدی که با همت برخی وکلای دلسوز خریداری شده بود، عهده‌دار شد. روایت است، تمدید پروانه وکلا منوط به رویت وکیل و ملاقات با رییس انتصابی بود، همراه با اصلاح قانون اساسی در سال 1368 شمسی اداره دستگاه قضایی کشور از نحوه شورایی به ریاستی تغییر یافت. مدیریت انتصابی استمرار داشت، در سال 1376 اولین هیات مدیره با انتخاب وکلای دادگستری تصدی امور را عهده‌دار شدند و در این ایام دستگاه قضا و کانون وکلا همواره در تنش و واکنش بودند. در خلال این مدت لوایح و طرح‌های عدیده به مجلس ارایه و دستگاه موازی برای صدور پروانه وکالت ایجاد شد؛ چنین شد که مدیریت کانون وکلا و همچنین کانون‌های وکلای دادگستری و اتحادیه به جای ترویج و رشد فرهنگ وکالت و تحقیق و تتبع به حل مشکلات و معضلات پرداخت در هر فصل و هر سال موضوع جدید مطرح بود و کانون‌ها با دقت و فراست، زحمت و مرارت درصدد رفع آن بر آمدند. این وقایع و حکایات ادامه یافت تا سال جاری 1398 و حضور و جلوس ریاست محترم قوه قضاییه که اخیرا تصدی این سمت را بر عهده گرفته‌اند؛ آنچه بر سر نهاد وکالت گذشته در حوصله و مجال این نوشتار نیست به همین جهت از بیان آن پرهیز می‌شود و خوانندگان محترم را برای بررسی لوایح و قوانین و آیین‌نامه‌هایی که موجب تحدید و تخدیش حقوق وکلا شده، اعم از آنچه تاکنون تصویب شده یا مورد تصویب قرار نگرفته است، دعوت به ملاحظه و مطالعه قوانین و آرای دیوان عدالت محترم اداری در جهت حذف برخی از بندهای آیین‌نامه لایحه استقلال و اسناد مرکز پژوهش‌های مجلس، آیین‌نامه‌های مصوب قوه قضاییه از همه مهم‌تر آیین‌نامه با امضای مرحوم مغفور آقای سید محمود شاهرودی دایر بر اعتبار پروانه‌های وکالت برای مدت معلوم و تمدید آن به وسیله رییس محترم قوه قضاییه می‌کنم؛ اما نکته حایز اهمیت این است که هرگز دستگاه قضایی و عدالتخانه کشور پیش از حضور وکلای آگاه و عدالت محور به اهداف خود نخواهد رسید. وکلا چشمان بینا و آگاه دستگاه قضایی هستند. سیستم قضایی مقتدر است و اقتدار تالی فاسد در پی دارد. تنها اهرم کنترل این اقتدار، وکلای محترم دادگستری هستند. وکلا بازرسان بدون مزد و هزینه هستند که به‌طور مکرر از تمام ارکان و ارگان‌های زیرمجموعه عدالتخانه بازدید می‌کنند و می‌توانند دیدگان خود را با معلومات حقوقی انطباق دهند و گزارش کنند. این بازرسی و تضارب دیدگاه دوجانبه است؛ به این سخن که قضات محترم دادگستری هم می‌توانند در نقایص و اشکالات وکلا مداخله کرده و آن را حل و اعلام کنند.
حاصل این دو اقدام دربردارنده دستگاه قضایی مقتدر عدالت محور به دور از حاشیه و بر پایه قوانین مصوب است. این همان عدلیه و عدالتخانه‌ای است که تراوشات آن حق و انصاف است؛ اخیرا، اطلاع حاصل شد طی جلسه‌ای اعضای هیات محترم مدیره کانون وکلای مرکز و برخی کانون‌های استانی با ریاست محترم قوه قضاییه دیدار و هم اندیشی کردند و جلسه نتایج مطلوب و رضایت‌بخش برای طرفین داشته است. امید است از این پس این جلسات تکرار شوند و حضور وکلا در دادسرا و دادگاه‌ها پر رنگ‌تر شود. در هفته قوه قضاییه ضرورت دارد به قضات شریف و پاکدامن یادآوری شود با در‌های بسته نمی‌توان مجری عدالت بود. دادستانی که در اتاق او روی مردم مسدود است هیچ‌گاه نخواهد توانست، داد بستاند. ضرورت دارد تصمیم گرفته شود از هفتم تیرماه و همراه با اختتام همایش درب اتاق متولیان قضاوت به روی مردم و بالاخص وکلای دادگستری گشوده باشد تا از نتایج مطلوب آن بهره‌مند شویم.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/26732/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقویم تاریخ/ بیانیه سازمان ملل علیه سلاح‏های شیمیایی عراق بر ضد ایران

داستانک/ راه نجات

آغاز ثبت‌نام برنامه‌های روز و هفته جهانی نجوم از فردا

آیا ماه به زمین نزدیک است؟

ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار

تشخیص نارسایی قلبی توسط هوش مصنوعی با اسکن پا

فرود زیبای مجدد فالکون 9

راه‌حل گران‌قیمت ناسا برای گردگیری در ماه

چرا با افزایش سن سرعت حرکت ما کم می‌شود؟

عشق زندگی می بخشد

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

داستان دلنشین لیلی و‌ مجنون

با آنکه دلم از غم هجرت خون است

نظر رهبر انقلاب درباره اهمیت تاریخی و راهبردی عملیات وعده صادق

وعده خودرو و وام به نمایندگان در عوض رأی دادن به ریاست قالیباف صحت دارد؟

توصیه محسن رضایی به دولتمردان غربی: دست از حماقت بردارید

رئیسی: نگاه ایران به آفریقا راهبردی و مبتنی بر منافع جمعی است

اظهارات سخنگوی وزارت خارجه پاکستان درباره سفر رئیس جمهور ایران

دست ردِ پاکستان به سینه آمریکا در ارتباط با ایران

سخنگوی بورل: گنجاندن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی ممکن نیست

اظهارات جدید معاون پارلمانی رئیسی: تعطیلی پنجشنبه‌ یا شنبه در صحن مجلس مشخص می‌شود

کاخ معروف خاطرات هاشمی رفسنجانی!

درخواست وزیر خارجه آمریکا از چین در رابطه با ایران و کره شمالی

صدور حکم بمب گذار میدان تقسیم استانبول

طرح احتمال سرقت اعضای بدن قربانیان توسط رژیم اسرائیل با کشف گورهای دسته‌جمعی

انتقاد برنی سندرز از اظهارات نتانیاهو در محکوم کردن اعتراضات دانشگاهی در آمریکا

کودک فلسطینی: آرزو داشتم بازیکن فوتبال شوم اما اشغالگران صهیونیست پاهایم را از من گرفتند

بلاروس: ناتو باعث سلطه آمریکا بر اروپا شده و گسترش آن را نمی‌پذیریم

کدام دانشگاه‌های آمریکا شاهد برگزاری اعتراضات دانشجویی در حمایت از غزه است؟

پولیتیکو: اتحادیه اروپا تحریم گاز طبیعی مایع روسیه را بررسی می‌کند

طالبان سه کشور همسایه افغانستان را به حمایت از داعش متهم کرد

فریادهای اعتراض دانشجویان دانشگاه کلمبیا علیه رئیس کنگره آمریکا

ترکیه روابط تجاری خود را با اسرائیل قطع کرد

آیا دکترین هسته‌ای ایران تغییر کرده است؟

هاآرتس مطرح کرد: اسرائیل در تله‌ای استراتژیک

تسلیحات، واجب تر از نان شب

صدام و هیتلر؛ از میل به ویرانگری تا قهرمان پرستی

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

علت گرانی شدید قیمت پیاز

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

حمایت جالب فعالین رسانه‌ای دنیا از اعتراضات ضد صهیونیستی دانشجویان آمریکا

نماهنگ «فلسطین تنها نیست» با نوای مهدی سلحشور

اگر کسی به یاد گناهان گذشته اش افتاد بداند ذات اقدس الهی به یادش انداخته

تفال/ سالها دل طلب جام جم از ما می‌کرد

دریاچه ای زیبا در نیوزلند

اسب آبی نر پس از هفت سال ماده از آب درآمد!

حکمت/ گناهِ ثروتمندی

محافظت دانشجویان هاروارد از دانشجویان مسلمان هنگام خواندن نماز