ایران پرسمان - دنیای اقتصاد /متن پیش رو در دنیای اقتصاد منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
بررسی کارنامه یکساله سیاست خارجی نشان میدهد که در این یکسال دولت پزشکیان از دیپلماسی تا جنگ را تجربه کرده است. فراز و فرود مذاکرات هستهای، گفتوگو با اروپا، سیاست همسایگی، نگاه به شرق و جنگ تحمیلی اسرائیل 5 پرونده مهم دولت در این بازه زمانی به شمار میرود.
در طول یک سال گذشته (تابستان 1403 تا تابستان 1404 / ژوئیه 2024 تا ژوئیه 2025)، سیاست خارجی ایران با ریاستجمهوری مسعود پزشکیان، رئیس دولت چهاردهم، با تغییرات مهم، شتابان و غیرقابل پیشبینی همراه بود. از تقویت روابط با همسایگان تا برگزاری همزمان گفتوگوهای مستقیم با اروپا و مذاکرات هستهای غیرمستقیم با آمریکا و از همه مهمتر تجاوز نظامی اسرائیل و سپس ایالات متحده به تاسیسات نظامی و هستهای ایران که دولت را با برخی چالشها مواجه کرد. با این حال و بهرغم این حمله در 23 خرداد، دولت بهخوبی توانست به مدیریت پساجنگ و روابط با همسایگان بهویژه دولتهای عرب شورای همکاری خلیج فارس و همچنین بازگشت به گفتوگو با اروپا برای رایزنی درباره مکانیسم ماشه بپردازد. در این گزارش 5 پرونده مهم سیاست خارجی دولت پزشکیان به تفکیک اهمیت بررسی شده است.
فراز و فرود 2ماهه پرونده هستهای
مذاکرات احیای توافق هستهای (برجام) میان ایران و آمریکا از زمان شعارهای انتخاباتی مسعود پزشکیان در دستورکار بوده و پس از استقرار دونالد ترامپ در کاخ سفید به تاریخ اول بهمن 1403 زمینه برای این گفتوگوها مهیا و از 23 فروردینماه سال 1404 رسما آغاز شد. این مذاکرات در پنج دور و تا پیش از دور ششم که برای 26خرداد برنامهریزی شده بود، با پیشرفت و البته فراز و فرود زیادی همراه بود. بااینحال چند روز مانده به مذاکرات دور ششم، رژیم صهیونیستی در سحرگاه پنجشنبه 23خرداد با حمله به ایران، میز مذاکره را واژگون و یک جنگ 12روزه را بر ملت ایران تحمیل کرد. اما آنچه مذاکره را متوقف کرده و حتی در یک سناریو تا یک دوره چندماهه به تعویق انداخته، حمله آمریکا به تاسیسات هستهای بود که تردیدها نسبت به حسننیت آمریکا و بیاعتمادی به دولت ترامپ را تا حد بیسابقهای در ایران افزایش داده است. در پاسخ به این اقدام تجاوزکارانه، ایران فعالسازی تاسیسات غنیسازی جدید را اعلام کرده و همزمان در مجلس طرح تعلیق همکاری با آژانس و حتی زمزمه خروج از NPT در حال مطرح شدن است. باید تاکید کرد دولت چهاردهم برای رفع اصولی تحریمها در حال دفاع از توافق هستهای بهعنوان راهبرد عمده سیاسی-اقتصادی خود بود، اما عدم توافق نهایی و تهاجم اسرائیل روند مذاکرات را به بنبست کشانده است.
گفتوگوهای 10ماهه ایران و اروپا
به موازات سیاست تنشزدایی و اولویت گفتوگو با غرب، مذاکرات مستقیم ایران و اروپا 6 ماه زودتر از مذاکرات غیرمستقیم با آمریکا آغاز شد و عملا تهران و پایتختهای اروپایی تا 23فروردین 1404 که مذاکرات ایران و آمریکا به میزبانی عمان برگزار شد، توانستند در این مدت 4دور گفتوگو را برگزار کنند. محور این گفتوگوها جنگ اوکراین، روابط کنسولی و از همه مهمتر پرونده هستهای بود که در مقطع کنونی با موعد سررسید اسنپبک و تهدید تروئیکا به فعالسازی «مکانیسم ماشه» این گفتوگوها برای ایران همچنان مهم و راهبردی محسوب میشود. در همین خصوص برخی از مقامات ایران، ازجمله علیاکبر ولایتی مشاور رهبر انقلاب، تاکید کردهاند که ایران درهای تعامل با غرب را بسته نگذاشته و برای تعامل «بر پایه احترام متقابل» آماده است.
تقویت سیاست همسایگی و «اول همسایگان»
به موازات سیاست دولت سیزدهم در پیگیری سیاست همسایگی و «اول همسایگان» که در اسفند 1401 با احیای روابط دیپلماتیک ایران و عربستان به اوج خود رسید، دولت چهاردهم نیز از زمان رای اعتماد مجلس به کابینه پزشکیان در 31مرداد، این سیاست را دنبال، تقویت و توسعه داده است. آنچه در طول این 10ماه بهخوبی قابل لمس و مشاهده است، فعال شدن دیپلماسی منطقهای است که سفر رئیسجمهور به عراق، جمهوری آذربایجان، برخی پایتختهای شورای همکاری خلیج فارس، ترکمنستان، قرقیزستان، تاجیکستان و در روزهای آینده به پاکستان بخشی از این اولویت را بازتاب داده است.
در منطقه خاورمیانه، تلاش برای تعادل با کشورهای عربی، از جمله مصر و اردن، و بازگشایی سفارتخانهها نیز بهخوبی ادامه یافته است. بر این اساس و بهرغم تنشآفرینیهای اسرائیل و آمریکا، تعاملات فعال با همسایگان و حضور پررنگ در رویههای منطقهای موجب تقویت جایگاه ایران در دیپلماسی همسایگی شده است. با این حال سقوط دولت بشار اسد در اواسط آذر 1403 نقطهعطفی در سیاست منطقهای ایران رقم زده که اثرات آن در کوتاهمدت و بهخصوص در میانمدت خود را بروز خواهد داد. نحوه مواجهه با دولت جدید یکی از مهمترین پروندههای سیاست خارجی دولت پزشکیان در طول 3 سال آینده خواهد بود.
مدیریت تهاجم نظامی اسرائیل به ایران
تهاجم نظامی اسرائیل علیه ایران در 23خرداد بخشی از تنش آفرینی این رژیم در طول بیش از یک سال گذشته و از زمان حمله به کنسولگری ایران در سوریه بوده است. این رژیم پس از هفت اکتبر موج حملات خود به ایران و متحدان منطقهای آن را تشدید کرده که اوج آن ترور اسماعیل هنیه در روز تحلیف و در خاک ایران و همراستا با آن تهاجم گسترده و تحمیل جنگ در 23خرداد و به شهادت رساندن شماری از مردم و فرماندهان نظامی بوده است.
در پاسخ متقابل و متوازن، حملات موشکی ایران در سه عملیات وعده صادق با موجهای چندگانه ترکیبی باعث شد تا بخشهای نظامی، اقتصادی و امنیتی این رژیم با خسارتهای جزئی تا گسترده مواجه شوند. آنچه مشخص است ایران وارد مرحلهای از تنش منطقهای مستقیم با رژیم اسرائیل شده است. اگرچه در برههای کوشش شد تنش کنترل شود، اما تهاجم اسرائیل روند مذاکرات هستهای را متوقف کرد و تنش را به متن اصلی سیاست خارجی وارد کرد. مدیریت این جنگ و آثار پساجنگ را شاید بتوان یکی از مهمترین تدابیر دولت در سیاست خارجی و منطقهای ایران به حساب آورد که با دیپلماسی فعال عباس عراقچی به اوج رسید و باعث محکومیت گسترده منطقهای علیه اسرائیل و همبستگی با ایران شد.
تداوم سیاست «نگاه به شرق»
دیدار پزشکیان با پوتین در حاشیه نشست آسیای مرکزی، نمادی از تاکید بر همسایگی و شرقنگری بود که همچنان بازتابی از تداوم سیاست نزدیکی به شرق در دولت سیزدهم محسوب میشود. با این حال دولت چهاردهم سیاستی را در پیش گرفت که ضمن استفاده از ظرفیت غرب، توسعه روابط با شرق را نیز در چارچوبی متوازن دنبال میکند. دیدار مسعود پزشکیان با ولادیمیر پوتین در اکتبر 2024 و تاکید دو کشور بر ظرفیت همکاری دوجانبه، نمونهای از اولویت شرقمحوری بود. ایران در چارچوب پیوستن به سازمان همکاری شانگهای و مشارکت در بازارهای شرقی، تلاش کرده تنوع شرکای اقتصادی خود را افزایش دهد (از بازارهای چین و روسیه تا نقشآفرینی در بازارهای آسیایی). تمرکز بر رویکرد «نگاه به شرق» فرصتهایی برای ایران ایجاد کرد تا وابستگی به غرب را کاهش دهد، اما همزمان و به تعبیر برخی کارشناسان خطر افزایش وابستگی اقتصادی به چین و روسیه و تحریمهای ثانویه از سوی غرب را به همراه دارد.
جمعبندی
در یک جمعبندی و بر اساس یک نگاه واقعبینانه باید گفت که دولت چهاردهم در فضایی سکان سیاست خارجی را بر عهده گرفت که نه تنها تحریمهای آمریکا سر جای خود باقی بود، بلکه تنش و جنگ نیز بر این دولت تحمیل شد. اما اولویت دیپلماسی و مدیریت تنش باعث شد مسعود پزشکیان و تیم سیاست خارجی و امنیتی بتوانند کشور را از غلتیدن به جنگ گسترده که هدف اسرائیل است، بازدارند و زمینه را برای بازگشت به دیپلماسی فعال کنند. بنابراین نقاط قوت و چالشهای این دولت در سیاست خارجی را میتوان در چند محور خلاصه کرد:
نقاط قوت:
دیپلماسی فعال منطقهای با کشورهای همسایه و تداوم و توسعه روابط با شرق
تاکید بر دیپلماسی برای رفع تحریمها و مدیریت تنش
گفتوگو درباره FATF و تاکید بر مشارکت با با نهادهای بینالمللی
پاسخ متوازن به اسرائیل و مدیریت پساجنگ
چالشها:
بنبست در مذاکرات هستهای پس از تهاجم اسرائیل
احتمال بازگشت تحریمهای اروپا و فعال شدن مکانیسم ماشه
فشارهای اقتصادی و استمرار تحریمها
بازار ![]()