دوشنبه ۱۰ شهريور ۱۴۰۴
اقتصاد روز

غول آهنی ایران در آب‌های خلیج‌ فارس

غول آهنی ایران در آب‌های خلیج‌ فارس
ایران پرسمان - فارس /بارگیری دومین جکت فاز ۱۱ پارس جنوبی، نماد تازه‌ای از خوداتکایی ایران در صنعت نفت و گاز، قرار است برداشت روزانه ۲۸ میلیون مترمکعب گاز از این میدان را محقق ...
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - فارس /بارگیری دومین جکت فاز 11 پارس جنوبی، نماد تازه‌ای از خوداتکایی ایران در صنعت نفت و گاز، قرار است برداشت روزانه 28 میلیون مترمکعب گاز از این میدان را محقق و سهم ایران از میدان مشترک با قطر را افزایش دهد.
عملیات بارگیری دومین جکت سکوی دریایی فاز 11 میدان گازی پارس جنوبی با حضور مسئولان استانی و صنعت نفت در شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) در بوشهر آغاز شد. 
رویدادی که می‌توان آن را یکی از مهم‌ترین گام‌ها در مسیر توسعه این فاز استراتژیک دانست. 
این سازه عظیم که وزنی معادل 2٬257 تن و ارتفاعی برابر با 76 متر دارد، همراه با تجهیزات جانبی به بیش از 4٬063 تن می‌رسد و قرار است نقشی کلیدی در افزایش برداشت گاز ایران از میدان مشترک با قطر ایفا کند.
ابعاد و طراحی
جکت چهارپایه SPD11A در پنج سطح طراحی شده و ظرفیت حفاری 15 حلقه چاه را دارد. ابعاد آن در بخش عرشه 20 در 24 متر و در بستر دریا 33 در 38 متر است. 
تجهیز این سازه به دو رایزر اصلی با قطرهای 32 و 4.5 اینچ برای انتقال سیالات و یک کیسون 36 اینچی برای تثبیت و پایداری، بیانگر پیچیدگی طراحی آن است.
هزینه و زمان ساخت
ساخت این جکت با صرف هزینه‌ای در حدود 13.8 میلیون یورو و 840 هزار نفرساعت کار بدون حادثه، طی 15 ماه به انجام رسید. استفاده از متریال جدید موجب کاهش 10 درصدی وزن سازه و در عین حال افزایش مقاومت آن شده است.
قابلیت‌های منحصر به‌فرد
همچنین، در روند ساخت بیش از 13٬200 متر جوشکاری تخصصی انجام شد که این حجم کار معادل 35 بار چرخیدن به دور یک زمین فوتبال برآورد شده است؛ آماری که عظمت پروژه را به‌خوبی نشان می‌دهد.
بر اساس برنامه‌ریزی مدیرعامل شرکت پتروپارس، عملیات مهار جکت طی هفته آینده انجام می‌شود و در صورت مساعد بودن شرایط جوی، اوایل مهرماه به سمت محل نصب در بخش A فاز 11 حرکت خواهد کرد. 
نصب آن در دریا 45 روز طول می‌کشد و عملیات حفاری 6 حلقه چاه اولیه از زمستان امسال آغاز خواهد شد.
برآوردها نشان می‌دهد حفاری این چاه‌ها حدود 24 ماه زمان خواهد برد و نخستین برداشت از سکو در پاییز 1406 محقق خواهد شد. در این مرحله، ظرفیت نهایی برداشت روزانه به 28 میلیون مترمکعب خواهد رسید.
اهمیت استراتژیک پروژه
اهمیت استراتژیک این پروژه را می‌توان در چند بعد بررسی کرد. 
افزایش تولید گاز
نخست آنکه با راه‌اندازی کامل این سکو، ظرفیت برداشت ایران از میدان مشترک افزایش یافته و سهم کشور از منابع پارس جنوبی بیشتر خواهد شد.
خوداتکایی ملی
دوم اینکه تمام مراحل طراحی، ساخت و نصب جکت بدون مشارکت شرکت‌های خارجی و فقط توسط متخصصان داخلی انجام شده و این موضوع نماد روشنی از خوداتکایی و توانمندی ملی در شرایط تحریم به شمار می‌رود.
کمک به رفع ناترازی
از سوی دیگر، توسعه فاز 11 می‌تواند به شکل موثری در رفع ناترازی گاز کشور نقش‌آفرینی کرده و امنیت انرژی داخلی را تقویت کند.
پس از نصب جکت، دکل حفاری در موقعیت مستقر شده و عملیات حفاری در بخش 11B آغاز می‌شود. 
هر یک از این چاه‌ها توان تولید 80 تا 100 میلیون فوت مکعب گاز در روز را دارند و مجموع شش حلقه حفاری‌شده می‌تواند بین 500 تا 600 میلیون فوت مکعب به تولید روزانه کشور اضافه کند.
اکنون که ساخت عرشه سکو نیز به پیشرفت 20 درصدی رسیده و قرار است تا پاییز 1406 تکمیل شود، بارگیری دومین جکت فاز 11 بیش از یک دستاورد صنعتی است. 
این رویداد نشان‌دهنده توان مهندسی ایران در اجرای پروژه‌های پیچیده دریایی، گامی مهم در جهت تحقق اقتصاد دریاپایه و تثبیت حاکمیت انرژی در خلیج فارس محسوب می‌شود.
در نهایت، این موفقیت پیامی آشکار برای جامعه جهانی دارد: تحریم‌ها نتوانسته‌اند روند توسعه صنعت نفت و گاز ایران را متوقف کنند.
بازار


نظرات شما