يکشنبه ۱۶ شهريور ۱۴۰۴
جهان ما

آتش‌بس تعرفه‌ای اروپا و ترامپ در خطر فروپاشی

آتش‌بس تعرفه‌ای اروپا و ترامپ در خطر فروپاشی
ایران پرسمان - فارس / وقتی رئیس‌جمهور آمریکا دونالد ترامپ در ماه جولای توافق تجاری خود با اتحادیه اروپا را اعلام کرد، کسب‌وکارهای سراسر این قاره تصور کردند که این توافق به ...
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - فارس / وقتی رئیس‌جمهور آمریکا دونالد ترامپ در ماه جولای توافق تجاری خود با اتحادیه اروپا را اعلام کرد، کسب‌وکارهای سراسر این قاره تصور کردند که این توافق به ماه‌ها عدم‌قطعیت در روابط تجاری فرا آتلانتیک پایان خواهد داد، اما واقعیت چیز دیگری بود.
تولیدکنندگان اروپایی پس از اعمال تعرفه‌های گسترده‌تر بر فولاد توسط کاخ سفید، خواستار تغییر در توافق تجاری ماه جولای هستند.به گزارش وال‌استریت ژورنال، کمتر از دو ماه بعد از گفت‌و‌گوهای میان واشنگتن و بروکسل، نارضایتی از نتایج آن در اروپا رو به افزایش است. شرکت‌ها صادرات به آمریکا را متوقف کرده‌اند، از موانع بوروکراتیک جدید شکایت دارند و درباره دورانی جدید از پیش‌بینی‌ناپذیری هشدار می‌دهند. دلیل این شرایط، تصمیم دولت ترامپ برای گسترش تعرفه‌های 50 درصدی فلزات به صدها محصول دیگر حاوی فولاد و آلومینیوم است که باعث شده تعداد زیادی از تولیدکنندگان اروپایی با تعرفه‌هایی بالاتر از 15 درصد (که ترامپ و اتحادیه اروپا برای اکثر محصولات توافق کرده بودند) مواجه شوند. در حالی که تعرفه‌های فولاد و آلومینیوم آمریکا در ابتدا فقط فلزات و عمدتاً قطعات فلزی مانند پیچ‌ها را هدف قرار داده بود، اکنون شامل محصولاتی مانند موتورها، پمپ‌ها، ابزارآلات ماشینی و تجهیزات ساختمانی نیز می‌شود. رئیس انجمن صنعت مهندسی مکانیک آلمان (VDMA) برترام کاولات در نامه‌ای به رئیس کمیسیون اروپا اورسلا فون درلاین در پایان ماه آگوست نوشت: «حدود 30 درصد از واردات ماشین‌آلات آمریکا از اتحادیه اروپا اکنون مشمول تعرفه‌های 50 درصدی بر محتوای فلزی محصولات هستند.» او افزود که این بخش با یک «بحران وجودی» مواجه است.
بازار



به گفته روزنامه آمریکایی، توافقی که اروپا با اکراه در ماه جولای پذیرفته بود، اکنون در حال فروپاشی است. نارضایتی نه‌تنها در میان سیاستمداران کشورهای عضو اتحادیه اروپا، بلکه به پارلمان اروپا نیز گسترش یافته است، جایی که تأیید آن برای اجرای بخش‌های کلیدی توافق لازم است. سیاستمدار آلمانی و رئیس کمیته تجارت پارلمان برند لانگه گفت: «در توافق آمریکا و اتحادیه اروپا هیچ امنیت و پیش‌بینی‌پذیری وجود ندارد.» لانگه افزود که اکنون انتظار دارد قانون‌گذاران خواستار تغییر در پیش‌نویس قانونی شوند که تعرفه‌ها را برای طیف وسیعی از واردات آمریکا تحت توافق جولای حذف یا کاهش می‌دهد. لانگه تشریح کرد: «چرا اتحادیه اروپا باید تعرفه صفر برای موتورسیکلت‌های آمریکایی اعمال کند، در حالی که اکنون تولیدکنندگان اروپایی باید نه‌تنها 15 درصد، بلکه تعرفه‌های فولاد و آلومینیوم را نیز پرداخت کنند؟» پس از اینکه وزارت بازرگانی تعرفه‌های فلزات را از ماه گذشته به صدها محصول مشتق‌شده گسترش داد، شرکت کرونه صادرات به آمریکا را پایان داد، تولید برای این بازار را متوقف کرد و 100 کارگر را به خانه فرستاد. کرونه در حال بررسی تغییر مسیر محموله‌های خود به مکزیک و کانادا است. این شرکت اعلام کرد: «ما نمی‌دانیم که آیا مشتریان ما آماده پرداخت 15 یا 50 درصد بیشتر برای یک دستگاه یا قطعات یدکی آن هستند یا خیر» و افزود که این اختلال برای مدت طولانی بر فروش شرکت در آمریکا تأثیر خواهد گذاشت.

ایران پرسمان

شرکت‌های آمریکایی نیز تحت تأثیر قرار گرفته‌اند. جان دیر، یکی از بزرگ‌ترین رقبای کرونه، کارخانه‌هایی در مان‌هایم و تسوایبروکن آلمان دارد. به گفته سخنگوی شرکت، حدود 20 درصد از تولید آلمان این شرکت به آمریکا صادر می‌شود. سخنگوی جان دیر افزود: «ما برای کاهش تأثیر (تعرفه‌های فولاد) به انضباط ساختاری در هزینه‌ها و همکاری نزدیک با شرکای توزیع خود متکی هستیم. ما قصد نداریم تولید خود را از آلمان به ایالات متحده منتقل کنیم.» نرخ تعرفه مؤثر برای صادرکنندگان اکنون بسته به محتوای فلزی محصول متفاوت است. برای ماشینی به ارزش 1 میلیون دلار با 20 درصد محتوای فولاد، نرخ تعرفه 50 درصد از 200,000 دلار و 15 درصد از باقی‌مانده خواهد بود که منجر به مالیات 220,000 دلاری برای هر دستگاه یا تعرفه 22 درصدی می‌شود. آمریکا اعلام کرده که هر چهار ماه یک‌بار فهرست تعرفه‌های فلزات را بازبینی خواهد کرد که منجر به بیشتر شدن عدم قطعیت در این باره می‌شود. انجمن مدیریت عوارض جاده‌ای (VDMA) اکنون از کمیسیون اروپا، که به نمایندگی از اعضای اتحادیه اروپا در این توافق مذاکره کرده است، می‌خواهد که همانند آنچه برای خودروها، نیمه‌رساناها، داروها و الوار انجام داد، سقف تعرفه 15 درصدی را برای ماشین‌آلات نیز تضمین کند. رئیس بخش تجارت اتحادیه اروپا ماروس سفکوویچ روز چهارشنبه گفت که اتحادیه اروپا تهدیدی برای تولیدکنندگان فولاد آمریکایی نیست و هر دو اقتصاد با واردات ارزان از کشورهای دیگر مواجه هستند.

ایران پرسمان

وی در این باره افزود: «می‌دانم که آن‌ها مسئله را درک می‌کنند، از مواضع ما آگاه هستند، اما اینکه چه زمانی بتوانیم آن را حل کنیم، نمی‌توانم بگویم.»
مقامات اروپایی پس از اعلام توافق تجاری گفتند که دو طرف روی یک سیستم سهمیه کار خواهند کرد که می‌تواند حجم مشخصی از فولاد و آلومینیوم اتحادیه اروپا را با نرخ تعرفه پایین‌تر به آمریکا وارد کند. اما آن‌ها هیچ پیشرفتی در این مذاکرات اعلام نکرده‌اند.
انجمن تولیدکنندگان فولاد می‌گوید چنین سهمیه‌بندی‌هایی به شکایت اصلی در مورد افزایش تعرفه‌های فولاد، یعنی بار بوروکراتیکی که بر تولیدکنندگان تحمیل می‌کنند، پاسخ نمی‌دهد. اگر محصولات آن‌ها در فهرست تعرفه‌های فولاد قرار دارد، باید محتوای فلزی خود را بررسی کنند یا با خطر جریمه مواجه شوند.
از طرفی دیگر، حتی شرکت‌هایی که محصولاتشان مشمول تعرفه‌های فولاد نیست، ممکن است گرفتار شوند.
برای مثال، شیرآلات، دستگاهی ساده برای تنظیم جریان مایع در یک ماشین، را در نظر بگیرید. شیرآلات در لیست تعرفه‌های گسترده فولاد نیستند، اما در ماشین‌های قالب‌گیری تزریقی استفاده می‌شوند. از آنجا که این ماشین‌ها در فهرست هستند، تولیدکنندگان آن‌ها باید از تأمین‌کنندگان خود اطلاعاتی درباره محتوای فولاد شیرآلات، از کجا خریداری شده، به چه قیمتی و فلز کجا ذوب و ریخته شده، دریافت کنند. برخلاف خودروسازان، تولیدکنندگان ماشین‌آلات اغلب شرکت‌های کوچک و متوسط هستند که ظرفیت تولید زیادی در آمریکا ندارند.

ایران پرسمان

اندرو آدایر، مشاور تجاری برای آمریکا در انجمن مدیریت عوارض جاده‌ای گفت که تولیدکنندگان آمریکایی در ایالات متحده ممکن است از اولین کسانی باشند که آسیب می‌بینند، زیرا به ماشین‌های وارداتی وابسته هستند که اکنون گران‌تر خواهند بود و حتی ممکن است اصلاً دسترسی به این ابزار نداشته باشند. معاون رئیس‌جمهور آمریکا، جی‌دی ونس، در ماه مارس در یک کارخانه پلاستیک در میشیگان سخنرانی کرد و گفت که دولت ترامپ «تولید دوباره در ایالات متحده را آسان‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر خواهد کرد.»
آدایر گفت: «سپس آن‌ها در کف کارخانه قدم زدند و ما کارشناسان خود را واداشتیم تا تجهیزات را بررسی کنند: تقریباً هیچ‌کدام از آن‌ها ساخت آمریکا نبودند. اکثر آن‌ها وارداتی بودند.»


نظرات شما