ایران پرسمان - ایسنا /بسیاری از کشورها پس از جنگ ویرانگر رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه، به کشتیهای حامل اسلحه برای این رژیم اجازه حرکت از بنادر خود به سمت اراضی اشغالی را نمیدهند و اکنون در اراضی اشغالی این نگرانی وجود دارد که ممنوعیت شامل حال کالاهای عادی نیز شود.
بیانیه روز دوشنبه دولت اسپانیا درباره بستن بنادر خود به روی کشتیهای رژیم صهیونیستی که حامل سامانههای نظامی یا سوخت برای ارتش این رژیم هستند، با وجود اینکه تلآویو از اسپانیا اسلحه وارد نمیکند اما به دلیل موقعیت استراتژیک این کشور از نظر مسیرهای دریایی، حملونقل دریایی و کنترل آن بر تنگه جبل الطارق، موجب بروز نگرانیهایی در اراضی اشغالی شده است.
شرکتهای کشتیرانی رژیم صهیونیستی و در راس آنها شرکت «تسیم» از تنگه جبل الطارق برای رفتن به دریای مدیترانه استفاده میکنند و در بنادر الگسیراز، والنسیا و بارسلون پهلو میگیرند.
بازار ![]()
روزنامه اقتصادی «مارکر» امروز (سهشنبه) به نقل از یکی از واردکنندگان بزرگ صهیونیست نوشت: «تعداد زیادی از کشتیهای اسرائیلی وارد اسپانیا میشوند. شرکت تسیم نیز با آنها همکاریهای گستردهای دارد، من هم همواره کالاهایی را از اسپانیا وارد میکنم. اگر این کشور بخواهد کشتیها را در جستجوی اسلحه بازرسی کند، مشکلات زیادی برای ما ایجاد خواهد کرد.»
به نوشته مارکر، پروفسور «شاؤول هوریو» رئیس موسسه سیاست و راهبرد دریایی گفت، این ممنوعیت تنها درباره اسلحه است نه سایر کالاها و در اصل کشتیهایی که از آمریکا کالا به اراضی اشغالی منتقل میکنند، حتی اگر به پهلوگیری در بنادر اسپانیا عادت دارند، ملزم به انجام این کار نیستند و میتوانند مستقیما به آنجا بروند و سوال این است که آیا این ممنوعیت تسلیحاتی میتواند به واردات کالاهای عادی به فلسطین اشغالی تسری پیدا کند یا خیر.
هوریو افزود: «مساله دیگری که باید به آن توجه شود، این است که در هر بندری یک سندیکا وجود دارد و گاهی موضعگیریهای این اتحادیه نسبت به «اسرائیل» از دولت افراطیتر است.»
به نوشته این روزنامه اقتصادی، اتحادیههای کارگری این بنادر باید در نظر گرفته شوند؛ در آوریل و ژوئیه گذشته، کارگران بندر «فاس مارسی» فرانسه در اعتراض به انتقال تجهیزات نظامی از این بندر برای سرزمینهای اشغالی و استفاده از آنها در نسلکشی غزه، مانع حرکت کشتیهایی شدند که قصد سفر به بنادر آن را داشتند. سندیکاهای کارگری در بنادر بلژیک و یونان نیز مانع انتقال کالاها به فلسطین اشغالی شدند.
این روزنامه عبری در ادامه نوشت، کشورهای دیگری نیز محدودیتهایی را بر تجارت اسلحه با تلآویو اعمال میکنند که از جمله آنها گروه لاهه است که اوایل سال جاری میلادی ایجاد شد و شامل کشورهای آفریقای جنوبی، کلمبیا، بولیوی، کوبا، هندوراس، مالزی، نامیبیا و سنگال است. این گروه تعهد داده به کشتیهای حامل اسلحه برای رژیم صهیونیستی اجازه پهلو گرفتن در بنادر خود را ندهند. همچنین ترکیه محدودیتهایی را بر عبور کشتیهای حامل اسلحه برای تلآویو از تنگه بسفر را اعمال کرده و عبور هواپیماهای حامل اسلحه برای این رژیم از حریم هوایی خود را نیز ممنوع کرد.
مارکر همچنین نوشت، مهمترین ممنوعیتی که بر کشتیهای حامل سلاح به مقصد سرزمینهای اشغالی اعمال میشود، ممنوعیت اسپانیا است زیرا کشتیهایی که محمولههای خطرناکی را از تنگه جبل الطارق حمل میکنند، ملزم هستند محموله خود را به موسسههای مسوول ترافیک دریایی گزارش دهند تا مجوز عبور را دریافت کنند.
یک کارشناس صهیونیست در این رابطه مدعی شد: «اینها تعهداتی هستند که در عمل همه آنها را نقض میکنند اما ممکن اسپانیا تصمیم بگیرد کشتیهای حامل اسلحه و محمولههای خطرناک را که به مقصد اسرائیل در حرکت هستند، مورد بازرسی قرار دهد.»
به نظر میرسد این شرایط به منزله محاصره دریایی بر انتقال سلاح به اراضی اشغالی است که به محاصرهای که از سمت دریای سرخ از سوی نیروهای انصارالله یمن بر تنگه باب المندب اعمال میشود، افزوده شده است. این امر موجب تعطیلی کامل بندر اشغالی ایلات شده و رژیم صهیونیستی را وادار میکند به دنبال بنادر دیگری باشد که در آنها کشتیهای حامل اسلحه برای آن تفتیش نمیشوند.