ایران پرسمان

آخرين مطالب

مهارت زندگی/ 27 روش انگیزه دادن به خود که ساده و هوشمندانه هستند دانش و فناوری

مهارت زندگی/ 27 روش انگیزه دادن به خود که ساده و هوشمندانه هستند
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - بازده / بعضی روزها با انگیزه از خواب بر ‌می‌خیزید و آماده‌ی رفتن می‌شوید. و بعضی روزها هنگام برخاستن از خواب احساس سنگینی می‌‌کنید و راه افتادن و یافتن انگیزه‌ی درونی برای‌تان دشوار می‌شود. حداقل من چنین تجربه‌ای را داشته‌ام. بنابراین، پس از گذشت 10 سال، برخی استراتژی‌های ساده و هوشمندانه‌ای را پیدا کرده‌ام که برای راست و ریس کردن امور و انجام کارها برای‌ام کارساز بوده‌اند. در این مقاله، به 27 نکته و عادت مورد علاقه‌ام اشاره می‌کنم که برای انگیزه دادن به خود من کمک می‌کنند.
“‌بدبخت باش یا به خودت انگیزه بده. هر کاری که لازم است انجام بشود انتخاب‌اش با شما است.‌”‌ – وین دایر
“‌آدم‌ها معمولا می‌گویند انگیزه‌شان ماندگار نیست. بله، درست مانند پاکیزگی – به همین خاطر هم باید مرتبا حمام بروید.‌” – زیگ زیگلار
“‌یک روز داشتم فکر می‌کردم و متوجه شدم اگر کسی را داشتم که در تمام راه به من انگیزه می‌داد، می‌توانستم تغییر بزرگی در زندگی‌ام ایجاد کنم. هیچ کسی این‌ چنین همراه‌ام نبود؛ بنابراین، خودم به چنین آدمی تبدیل شدم.‌”‌ – ناشناس
1. فقط دست به کار شوید و بگذارید انگیزه خودش به سراغ‌تان بیاید
نباید برای دست به کار شدن منتظر انگیزه بمانید. اگر می‌خواهید هر روز با پشتکار به امور زندگی‌تان رسیدگی کنید، گاهی اوقات فقط کافی وارد میدان شوید.
و نکته‌ی جالب این‌جا است که مدتی پس از آلوده شدن به کار، همه چیز بهتر و ساده‌تر، و حتی جالب‌تر می‌شود، و انگیزه‌ی کافی به سراغ آدم می‌آید.
2. اگر قدم‌های بزرگ باعث تاخیر در کارهای می‌شوند، با گام‌های کوچک شروع کنید
اگر یک پروژه‌ یا وظیفه‌ برای‌تان زیادی سنگین است و باعث وحشت‌تان می‌شود، اجازه ندهید این مسئله باعث شود کارها را پشت گوش بیندازید.
در عوض، آن‌ها را به گام‌های کوچک‌تر تقسیم کنید – درست مانند راه‌اندازی یک وبسایت یا تمیز کردن یک خانه‌ی بزرگ – و سپس، اولین قسمت از کار را شروع کنید و آن را مرحله به مرحله انجام دهید.
3. اگر همین گام‌های کوچک نیز هم‌چنان باعث عقب انداختن کارها می‌شوند، آن‌ها را خردتر کنید
اگر خرد کردن کارهای بزرگ و تقسیم آن‌ها به گام‌های کوچک هم‌چنان باعث عقب افتادن‌شان می‌شود، آن‌ها را از این هم خردتر کنید. آن‌ها را به کارهای 1 الی 2 دقیقه‌ای تبدیل کنید و دست به کار شوید. فقط همین!
زیرا مهم‌تر مسئله این است که فقط دست به کار شوید و به خودتان حرکت دهید.
4. عواملی حواس‌پرتی معمول را کاهش دهید
وقتی همه چیز در اطراف‌تان به راحتی باعث می‌شوند حواس‌تان پرت شود، حفظ تمرکز برای‌تان بسیار دشوار خواهد شد.
بنابراین، درب اتاق‌تان را ببندید. گوشی همراه‌تان را ساکت کنید و در دورترین نقطه‌ از خودتان در محل کار یا خانه بگذارید. و از 7 راهکار کاربردی برای افزایش تمرکز ذهن و فکر استفاده کنید.
5. به آدم‌های زندگی‌تان پاسخگو باشید
درباره‌ی کارهای‌تان با یکی از دوستان خود از طریق شبکه‌های اجتماعی، تلفن، یا به صورت حضوری صحبت کنید. از یک یا چند نفر از آن‌ها بخواهید مرتبا وضعیت شما و میزان پیشرفت کاری‌تان را بررسی کنند.
با این کار احتمال پشت گوش انداختن کارها یا شانه خالی کردن از آن‌ها با برخورد با نخستین مانع کم‌تر می‌شود.
6. از آدم‌های زندگی‌تان انگیزه بگیرید
وقت کم‌تری را با آدم‌های منفی یا بی‌تفاوتی که همیشه طرف تاریک اتفاقات را می‌بینند، سپری کنید.
و این وقت را به معاشرت با آدم‌هایی اختصاص دهید که همیشه مشتاق و باانگیزه هستند و اجازه می‌دهند انرژی‌شان در وجود شما جریان پیدا کند.
7. از آدم‌هایی ناشناس نیز انگیزه بگیرید
خود را فقط به دریافت انرژی مثبت و انگیزه از آدم‌های نزدیک اطراف‌تان محدود نکنید.
برای انگیزه دادن به خود هزاران نقل قول انگیزشی، کتاب، پادکست، وبلاگ و داستان‌های موفقیت در همه جا وجود دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید انگیزه‌تان را تقویت کنید یا انگیزه‌ی جدیدی در زندگی به دست بیاورید.
8. آهنگ‌هایی گوش کنید که به شما انرژی می‌دهند
وقتی احساس می‌کنم انرژی و انگیزه‌ام کاهش پیدا کرده‌اند، یکی از ساده‌ترین راهکارهای‌ام برای حل این مشکل گوش دادن به آهنگ‌هایی است که شاد و پر انرژی هستند و / یا به اشکال مختلف به من الهام می‌بخشند.
یک استراحت کوتاه و گوش دادن به چنین آهنگ‌هایی یا انجام کارها در حین پخش موسیقی معمولا کارساز خواهد بود.
9. خوشبین باشید
بدبینی می‌تواند انگیزه و انرژی‌تان را تخلیه کند.
ولی از سویی دیگر، نگرش مثبت و سازنده به همه چیز در زندگی می‌تواند انرژی‌تان را افزایش دهد و انگیزه‌تان را تقویت کند.
بنابراین، وقتی در موقعیتی قرار گرفتید که انرژی منفی احاطه‌تان کرده است، از خودتان بپرسید:
نکات خوب و مثبت درباره‌ی این مسئله چیست؟ و چه فرصت پنهانی در این موقعیت وجود دارد؟
10. وقتی دچار لغزش می‌شوید، با خودتان مهربان باشید
وقتی دچار لغزش یا شکست می‌شوید، به آسانی ممکن است در دام سرزنش و خودخوری گرفتار شوید.
ولی تجربه به من نشان داده‌ است، این کار نتیجه‌ی خوبی به همراه ندارد. وضعیت‌تان فقط وخیم‌تر می‌شود و انگیزه‌تان نیز کاهش می‌یابد.
بنابراین، دفعه‌ی بعد این راه را امتحان کنید: با خودتان مهربان باشید، خودتان را به مسیر درست برگردانید و یک گام کوچک به سمت جلو حرکت کنید.
11. از شکست‌های‌تان سود ببرید
برای آن‌که موانع‌تان را برای خود ارزشمندتر و آسیب‌های ناشی از آن‌ها را کم‌تر کنید، به آن‌ها نگاهی سازنده داشته باشید. وقتی دچار لغزش می‌شوید، از خودتان بپرسید:
از این مانع چه چیزهایی می‌توانم بیاموزم؟
سپس این درس را به خاطر بسپارید و برای بهبود عملکردتان از آن استفاده کنید.
12. خودتان را با خودتان مقایسه کنید و ببینید چه‌قدر پیشرفت کرده‌اید
به جای پایین آوردن اعتماد به نفس و انگیزه‌تان با مقایسه‌ی خود با سایر آدم‌هایی که فرسنگ‌ها از شما جلوتر هستند، پیشرفت‌های خود را در هر مرحله با مراحل قبل مقایسه کنید.
13. به شیوه‌های دوستانه با دیگران رقابت کنید
وقتی در مدرسه یا محل کار هستید، مثلا برای انجام یک کار روتین یا خسته‌کننده، رقابت دوستانه‌ای با اطرافیان خود داشته باشید. فقط همین عنصر رقابت باعث افزایش شادابی و سرزندگی در کارها می‌شود.
و در صورت تمایل، برای افزایش انگیزه می‌توانید یک جایزه‌ی کوچک نیز تعیین کنید؛ مثلا مهمان کردن دیگران به یک بستنی یا نوشیدنی.
14. همیشه علت اصلی تلاش‌های‌تان را به خودتان یادآور شوید
وقتی احساس بی‌انگیزگی می‌کنید و انرژی‌تان را از دست می‌دهید، به راحتی ممکن است علت و هدف اصلی تلاش‌های‌تان را نیز فراموش کنید.
بنابراین، 2 دقیقه زمان بگذارید و 3 دلیل مهم‌تان را برای انجام یک کار خاص مثلا تکمیل تحصیلات، انجام تمرین‌های ورزشی، جمع کردن پس‌انداز اضافی، یا غیره روی کاغذ بنویسید.
این کاغذ را در جایی قرار دهید که بتوانید آن را هر روز ببینید یا آن را به گوشی همراه‌تان منتقل کنید تا هر وقت به تقویت انگیزه‌تان نیاز داشتید، بتوانید به آسانی به آن دسترس بیابید.
15. همیشه نقطه‌ی صفرتان را به خاطر بیاورید
هم‌چنین، می‌توانید با نگاه کردن به تاثیرات منفی در جا زدن و ماندن در نقطه‌ی اولیه‌تان، انگیزه‌ی خود را برای حرکت افزایش دهید.
از خودتان بپرسید:
اگر همین مسیر را یک سال دیگر نیز ادامه بدهم، به چه نتایجی خواهم رسید؟ و اگر این راه را تا 5 سال دیگر ادامه بدهم چه؟
متوجه شده‌ام این تمرین انگیزه‌ی لازم را برای شروع کار به من می‌دهد؛ انگیزه‌ای که از سال‌ها پیش به آن نیاز داشتم.
16. بابت هر آن‌چه دارید، سپاسگزار باشید
وقتی انگیزه‌تان کاهش می‌یابد، به آسانی ممکن است زندگی و جوانب آن را از دیدگاه منفی بنگرید.
برای آن‌که تمرکزتان را بر هر آن‌چه هنوز دارید و هر آن‌چه هستید، حفظ کنید – مثبت‌گرایی و انگیزه‌تان را نیز تقویت کنید – چنین سوالی از خودتان بپرسید:
3 چیز که گاهی اوقات وجودشان برای‌ام بدیهی می‌شوند، ولی باید بابت داشتن آن‌ها در زندگی سپاسگزار باشم، چه هستند؟
مثلا پاسخ من می‌تواند سقف بالای سرم، آب پاکیزه و قابل شرب، و گرسنه نبودن باشد.
17. برخی روش‌های کهنه و قدیمی را تغییر دهید
در جا زدن انگیزه را نابود می‌کند. بنابراین، برخی چیزها را با هم ترکیب کنید و روش‌های جدیدی ایجاد کنید. از وظایفی که باید انجام بدهید، یک رقابت سالم و سرگرم‌کننده با خود یا دیگران ایجاد کنید.
هنگام ورزش کردن، به جای آن‌که انجام روش‌های تکراری و بی‌فایده، سعی کنید تمرین‌های جدید و متنوع به کار ببرید. به موسیقی یا پادکستی گوش بدهید که معمولا به آن‌ها گوش نمی‌دهید.
استفاده از روش‌های جدید و تنوع راه خوبی برای حفظ انگیزه (یا تقویت آن) به شمار می‌رود.
18. محل کارتان را مرتب کنید
کمی وقت بگذارید و محل کار یا زندگی‌تان را تمیز و مرتب کنید.
من متوجه شده‌ام، داشتن یک محیط کار مرتب و با کم‌ترین وسایل اضافه کمک‌ام می‌کند شفاف‌تر فکر کنم، و تمرکز و آمادگی بیش‌تری برای انجام وظایف بعدی (یا گام کوچک بعدی) داشته باشم.
19. فهرست کارهای‌تان را فقط به یک مورد کاهش دهید
داشتن فهرست کاری که پر از پروژه‌ها و وظایف مختلف باشد، واقعا می‌تواند انگیزه‌تان را نابود کند.
بنابراین، سعی کنید فهرست کاری فعلی‌تان را فقط به یک مورد محدود کنید؛ مهم‌ترین موردی که باید همین الان انجام بدهید یا شاید مدت‌ها است که آن را پشت گوش انداخته‌اید.
سپس، کارتان را با برداشتن یک گام بزرگ، کوچک، یا خرد شروع کنید.
یک فهرست کاری دیگر نیز داشته باشید و آن را در جایی دور از چشم‌تان پنهان کنید، و پس از تکمیل هر پروژه، آن را چک کنید.
20. استراحت را فراموش نکنید
بر اساس تجربه، متوجه شده‌ام کم‌تر عواملی نظیر کار بی‌وقفه می‌توانند این‌چنین باعث تخلیه انگیزه و انرژی‌ام بشوند.
به همین خاطر، سعی کنید در ازای هر 45 دقیقه کار، کمی دست از کار بکشید و مدتی کوتاهی استراحت کنید، چیزی بخورید، در هوای تازه قدم بزنید، یا کمی حرکات کششی انجام بدهید.
به این ترتیب، شاید برخلاف انتظارتان، در ساعات کاری‌تان در روز یا روزهای کاری‌تان در هفته عملکرد بهتری از خود نشان خواهید داد، زیرا انرژی، تمرکز، و انگیزه‌تان بیش‌تر می‌شوند.
21. بزرگی هدف‌تان را با شرایط زندگی‌تان تنظیم کنید
اگر یک هدف بزرگ در زندگی باعث می‌شود به شدت احساس نگرانی کنید، این هدف را به اهداف کوچک‌تر تقسیم کنید تا انگیزه‌تان برای انجام آن‌ها بیش‌تر شود.
و اگر یک هدف کوچک به نظر برای‌تان آن‌چنان الهام‌بخش نمی‌آید، هدف بزرگ‌تر و بالاتری را برای خود تعیین کنید و ببینید این کار به تاثیری بر انگیزه‌تان خواهد داشت.
22. ورزش کنید
ورزش و فعالیت بدنی فقط بر بدن‌تان تاثیر نمی‌گذارد. من متوجه شده‌ام، فقط 20 الی 30 دقیقه تمرین با وزنه‌های سبک تنش و استرس درونی‌ام را کاهش می‌دهد و تمرکزم را به من بر می‌گرداند.
23. فقط 2 دقیقه به موفقیت‌های‌ گذشته‌تان فکر کنید
چشم‌های‌تان را ببندید و اجازه دهید خاطرات مربوط به بزرگ‌ترین موفقیت‌های‌تان در گذشته – فارغ از این‌که در کدام مرحله از زندگی‌تان اتفاق افتاده‌اند – روح‌تان را جلا دهند. اجازه دهید خاطرات مثبت زندگی‌تان انگیزه‌ی شما به خوبی تقویت کنند.
24. به خودتان پاداش بدهید و موفقیت‌های‌تان را جشن بگیرید
اگر پس از انجام یک وظیفه یا تکمیل یک پروژه به دنبال تهیه‌ی یک پاداش خوب برای‌ خودتان بروید، انگیزه‌تان را برای انجام سایر کارها افزایش خواهید داد.
اگر موفقیت‌های‌تان را به شکل‌های مختلف برای خود جشن بگیرید، مثلا یک دقیقه به خاطر عملکرد خوب‌تان خود را تحسین کنید یا درباره‌ی موفقیت‌تان با دیگران صحبت کنید، انگیزه و انرژی مثبت‌تان تقویت خواهد شد.
بنابراین، به خودتان پاداش بدهید و موفقیت‌های‌تان را جشن بگیرید تا انگیزه‌تان افزایش یابد.
25. پیش از شروع هر کار، کمی درباره‌ی آن تحقیق کنید
یادگیری از آدم‌هایی که پیش از شما مسیر مورد نظرتان را پیموده یا کارهای مورد نظرتان را انجام داده‌اند، می‌تواند در جلوگیری از گرفتار شدن در دام‌ها و موانع به شما کمک کند و جدول زمانی واقع‌بینانه‌ای را برای رسیدن به موفقیت در اختیارتان بگذارد.
اهمیت این کار هنگامی مشخص می‌شود که کارها با سرعتی که انتظارش را داشته‌اید، انجام نمی‌شوند، و به همین خاطر، ممکن است انگیزه‌تان را از دست بدهید.
26. 2 دقیقه به مراقبه بپردازید
وقتی ذهن‌ام کمی خسته یا شاید حتی بیش از اندازه مشغول می‌شود، انرژی و انگیزه‌ام کاهش می‌یابند. بنابراین، بعد از ظهرها – یا هر زمان که نیاز باشد – معمولا می‌نشینم و چشم‌های‌ام را می‌بندم، و به مدت 2 دقیقه فقط بر نفس‌های‌ام تمرکز می‌کنم.
این کار ذهن‌ام را شفاف و تنش درونی‌ام را آرام می‌کند.
27. به طبیعت بروید
کم‌تر کاری نظیر طبیعت‌گردی می‌تواند انرژی و انگیزه‌ام را در زندگی این چنین افزایش دهند.
بنابراین، من معمولا در جنگل یا کنار دریا قدم می‌زنم، و در آن‌جا فقط به طبیعت و هوای تازه فکر می‌کنم، نه هیچ چیز دیگری.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/247371/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش

همه فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد آذربایجان شرقی استخدام می‌شوند

عملیات عمرانی طرح جامع گلزار شهدای قزوین آغاز می‌شود

تکریم مدیرکل بنیاد کرمانشاه از ایثارگران شهرستان جوانرود

یادواره شهدای معلم حوادث تروریستی آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان

رئیس جمهور در پیامی درگذشت پدر شهیدان «خرسندیان» را تسلیت گفت

مادر گرامی شهیدان «فرشیدفر» به فرزندان شهیدش پیوست

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام «دهنوی»

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان دره شهر

حملات موشکی به سرزمین صهیونیستی دل خانواده‌های شهدا و ایثارگران را شاد کرد

گردهمایی از جنس غرور و اقتدار ملی در جزیره کیش/ شادی وصف ناپذیرکیشوندان از عملیات وعده صادق سپاه

بیانیه مرکز مقاومت بسیج بنیاد شهید و امور ایثارگران در حمایت از اقدام نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در تنبیه رژیم صهیونیستی

با لغو پروازها، اقامت هتلی مسافران کیش تمدید شد

حمایت بنیاد شهید و امور ایثارگران یزد از اقدام شجاعانه سپاه پاسداران

تمدید اقامت هتلی مسافرانی که پروازشان لغو شده در جزیره کیش

برنامه ریزی جهادی برای استفاده حداکثری از آزمون استخدامی خاص فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد

اجتماع بزرگ مردم انقلابی کیش در حمایت از پاسخ دندان شکن رزمندگان اسلام به رژیم صهیونیستی

تقدیر بنیاد شهید و امور ایثارگران از شرکت بیمه دی

برگزاری مراسم اختتامیه فعالیت‌های قرآنی ماه مبارک رمضان بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس

تکریم 5 عضو جامعۀ ایثارگری تبریز توسط سلمانی

مادران شهدا آیه های ایثار و گنجینه های استواری و صبر هستند

هفتمین روز شهادت شهید مدافع امنیت محسن حسین نیا در بهنمیر مازندران برگزار شد

وعده صادق هژمونی اسرائیل و استکبار جهانی را در هم شکست

نتیجه جابه جایی غیر اصولی سنگ

پیچ پیچید ولی راننده نپیچید

افزایش مقاومت به خوردگی و سایش فولاد با نیتروژن‌دهی پلاسمایی