ایران پرسمان

آخرين مطالب

ماراتن شرکت‌های دارویی آمریکا برای فروش واکسن کرونا / آیا فایزر و مدرنا قابل اطمینان هستند؟ سیاست روز

ماراتن شرکت‌های دارویی آمریکا برای فروش واکسن کرونا / آیا فایزر و مدرنا قابل اطمینان هستند؟
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - به نظر می‌رسد که پروپاگاندای رسانه‌های غربی علیه ساخت واکسن توسط سایر کشورها از جمله روسیه و چین، بیش از آنکه دلایل علمی و بشردوستانه داشته باشد، ریشه در منافع اقتصادی شرکت‌های بزرگ دارویی آمریکایی دارد.

به گزارش جام نیوز ، در ماه‌های گذشته، رسانه‌های غربی همزمان با تبلیغات گسترده در خصوص مزایای واکسن‌های ساخت آمریکا و انگلستان، بدون وقفه علیه واکسن‌های ساخت دیگر کشورها فضاسازی منفی کرده‌اند. این رسانه‌ها نه تنها دانش و مهارت کشور‌هایی مانند ایران و کوبا را برای ساخت واکسن زیر سوال برده‌اند، بلکه با سیاه‌نمایی علیه عملکرد و اثربخشی واکسن‌های کویید 19 ساخت روسیه و چین، حملات عجیبی را علیه دیگر کشور‌های سازنده واکسن انجام دادند.
این عملیات روانی علیه سازندگان غیرآمریکایی و انگلیسی واکسن کرونا تا به حدی گسترش یافت که "ماریا زاخارووا" سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، نسبت به سیاه نمایی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا علیه واکسن روسی «اسپوتنیک وی» انتقاد کرد.
علاوه بر این نیویورک تایمز در گزارشی به بی‌اعتمادی مردم ایران و روسیه به واکسن‌های ساخت کشورشان اشاره کرد و نوشت: «مردم این کشور‌ها معتقدند که دولت‌ باید واکسن‌های معتبر آمریکایی و اروپایی را برای استفاده مردم وارد کند.»
واکسن کویید 19 یکی از مهمترین دستاوردهای پزشکی چند سال اخیر تلقی می‌شود و ساخت آن، نه تنها از لحاظ حفظ سلامت جان انسان‌ها بلکه به دلیل پایان بخشیدن به مشکلات اقتصادی ناشی از پاندمی کرونا، دستاورد مهمی است. به همین دلیل لارنس گوستین، پروفسور حقوق بین الملل پزشکی در دانشگاه جورج‌تاون آمریکا، معتقد است که تا به حال چنین حساسیت سیاسی‌، درباره یک محصول پزشکی وجود نداشته است.
البته در این زمینه باید به نقش فعالیت‌های اقتصادی شرکت‌های دارویی نیز اشاره کرد. به نظر می‌رسد که پروپاگاندای رسانه‌های غربی علیه ساخت واکسن توسط سایر کشورها از جمله روسیه و چین، بیش از آنکه دلایل علمی و بشردوستانه داشته باشد، به موضوع درآمدزایی و سود شرکت‌های بزرگ دارویی اروپا و آمریکا مرتبط می‌شود.
مسابقه شرکت‌های دارویی آمریکا برای فروش واکسن کرونا
با اینکه شمار زیادی از شرکت‌ ‎ های داروسازی اعلام کرده‌اند که قصد کسب سود از عرضه واکسن کرونا را ندارند، اما از قرار معلوم، شرکت‌های فایزر و مدرنا، واکسن خود را با قیمت بالایی به بازار عرضه کرده و قصد کسب درآمد و سود از بحران کنونی را دارند. بسیاری از کارشناسان اقتصادی در وال‌استریت معتقدند که دو شرکت آمریکایی فایزر و مدرنا، سود بسیار زیادی را از فروش واکسن‌ کرونا به دیگر کشور‌ها به دست می‌آورند.
بر اساس گزارش سی‌ ‎ ان‌ان، این دو شرکت داروسازی با فروش واکسن‌ کویید 19 در سال جاری قادر به کسب درآمد بیش از 32 میلیارد دلاری هستند. از طرف دیگر به علت ساخت واکسن کرونا، اعتبار و شهرت این شرکت‌ها افزایش می‌یابد؛ موضوعی که تأثیر مستقیمی بر ارزش سهام این شرکت‌ها دارد. جالب است که درآمد محاسبه شده تنها مختص به سال 2021 بوده و با فروش واکسن در سال‌های آینده، این درآمد هنگفت افزایش خواهد یافت. بر اساس این گزارش، فایزر به تنهایی در سال 2021 از فروش واکسن کرونا، نزدیک به 19 میلیارد دلار درآمد خواهد داشت. البته این رقم را باید به درآمد 975 میلیون دلاری این شرکت در سال 2020 از محل فروش واکسن کووید-19 افزود.
تحلیلگران معتقدند که فایزر می‌تواند 9.3 میلیارد دلار دیگر نیز از فروش واکسن کووید-19 در سال‌های 2022 و 2023 کسب کند. همچنین، بعد از انتشار خبر ساخت واکسن توسط شرکت مدرنا، سهام این شرکت به یکباره ارزش 62 میلیارد دلاری پیدا کرده و به عبارت دیگر با جهش 700 درصدی مواجه شد.
آیا فایزر و مدرنا تنها شرکت‌های قابل اطمینان هستند؟
واکسن‌‌ها همواره بخشی از کسب‌وکار شرکت‌های داروسازی بودند؛ اما هیچ‌وقت سهم زیادی از درآمد این شرکت‌ها را به خود اختصاص نداده‌اند و با حاشیه سود کوچکی هم فروخته می‌شدند. اما همزمان با شروع همه‌گیری ویروس کرونا و پیامد‌های وسیع اقتصادی، سیاسی و اجتماعی آن شرکت‌های زیادی برای کسب سود در این عرصه پیش قدم شده‌اند.
بر اساس گزارش سایت ردیابی تخلفات (violation tracker) شرکت فایزر آمریکا از سال 2000 تاکنون بیش از 4.7میلیارد دلار بخاطر تخلفات دارویی جریمه شده است. اصلی‌ترین تخلف این شرکت تبلیغ فروش داروهای تایید نشده به میزان (3.3میلیارد دلار) بوده است. همچنین شرکت آسترازنکا، سازنده واکسن انگلیسی نیز از سال 2000 تاکنون بیش از 1.1میلیارد دلار بخاطر تخلفات دارویی جریمه شده که اصلی‌ترین تخلف این شرکت، تبلیغ فروش داروهای تایید نشده به میزان 0.59میلیارد دلار بوده است.
همچنین با وجود اینکه چند‌ هفته‌‌ای از توزیع واکسن فایزر در برخی از کشور‌های منطقه غرب آسیا و رژیم صهیونیستی می‌گذرد هنوز هم ابهامات زیادی در مورد پیامد‌های استفاده زودهنگام از این واکسن وجود دارد. به عنوان مثال روزنامه صهیونیستی هاآرتص نوشته است که بیش از 12400 اسرائیلی طی دو هفته پس از دریافت واکسن، به کرونا مبتلا شده‌اند و حتی 69 تن از این افراد دوز دوم واکسن را نیز دریافت کرده بودند.
آیا واردات تمام واکسن مورد نیاز کشور منطقی است؟
به گفته بسیار از کارشناسان سلامت از جمله توماس بولیکی مدیر برنامه سلامت جهانی، ساخت واکسن کار سختی نیست اما باید این مسئله را ثابت کرد که واکسن ساخته شده بی‌ضرر و مؤثر است و اگر کشوری فقط علاقمند به ساختن آن باشد، می‌تواند برخی از مراحل ساخت واکسن را نادیده بگیرد.
به عبارت دیگر اولین و یا مشهور‌ترین واکسن کرونا در بازار جهانی الزاماً به معنای بهترین گزینه برای خرید نیست و نباید فرآیند خرید واکسن و انجام واکسیناسیون عمومی را به عنوان یک مسابقه تلقی کرد که برنده آن فقط کشوری است که زودتر از همه از خط پایان می‌گذرد.
با این وجود بنا بر اظهارات مقامات کشور، تأمین واکسن از طریق واردات برای تیم درمانی کشور و افراد در معرض خطر در دستور کار قرار دارد. سعید نمکی، وزیر بهداشت نیز با اشاره به مسئله خرید واکسن کویید 19 گفته بود که رهبری منعی برای واکسیناسیون با واکسن خارجی مورد تأیید، قبل از تولید واکسن داخلی نداشتند.
در اینفوگرافی زیر، اظهار نظر برخی از متخصصان و مسئولان نظام سلامت کشور در خصوص ابهامات موجود در زمینه واردات واکسن خارجی و کیفیت واکسن‌های تولیدی آمده است.

ایران پرسمان


واردات واکسن کرونا، مانع ساخت واکسن داخلی نشود
به نظر می‌رسد که که هرگونه شتاب در خرید و یا حتی تولید واکسن کرونا باعث کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم شده و شیوع کرونا را در کوتاه مدت افزایش دهد. علاوه ‌بر این خرید واکسن‌های خارجی بدون بررسی دقیق آن‌ها، می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری برای مردم کشورمان داشته باشد.
مقامات دولتی و مسئولان نظام سلامت کشور، می‌بایست به این مسئله توجه کنند که اکثر برنامه‌های تولید دارو از جمله واکسن در کشور‌های غربی بر اساس منافع اقتصادی و انگیزه‌های سوداگرایانه انجام می‌شوند؛ همکاری با نهاد‌های بین المللی برای خرید واکسن نیز، می‌بایست توام با احتیاط و دقت بسیار باشد؛ چرا که با وجود سابقه دشمنی دولت آمریکا با ملت ایران، در خصوص تحریم‌های دارویی و جلوگیری از فروش دارو‌های مورد نیاز بیماری‌های خاص به کشور، در دسترس قرار دادن واکسن سالم و کاربردی برای ایران بعید به نظر می‌ ‎ رسد.
همچنین خرید و واردات واکسن کرونا برای ‌کادر درمانی و افراد آسیب‌پذیر، نباید سبب شود که دولت و شرکت‌های دانش‌بنیان روند ساخت واکسن داخلی را متوقف کنند. چرا که ساخت این واکسن، نه تنها نماد اعتبار ملی و توانمندی علمی است، بلکه می‌تواند مصارف ارزی کشور را کاهش داده و برای مدیریت هرچه بهتر بحران کرونا مورد استفاده قرار گیرد.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/247510/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بازدید میدانی یحیی السنوار از مناطق درگیری در غزه

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

محافظت شیر مادر از توله‌ها در برابر گله گاومیش‌های عصبانی

چرا اجرام زحمت در ایستگاه فضایی بین المللی شناور می شوند؟

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

رئیسی پایتخت سریلانکا را به مقصد تهران ترک کرد

کاخ سفید ارسال مخفیانه موشک های دوربرد به اوکراین را تایید کرد

حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی

استعفای ناگهانی فرمانده یگان ویژه «اشباح» از ارتش رژیم صهیونیستی

تنبیه یک شامپانزه توسط مادرش به دلیل سنگ زدن به مردم!

محاصره پلنگ ایرانی توسط چند قلاده سگ‌ در شاهرود

حمله ناکام و دردناک پلنگ به خانواده جوجه تیغی ها

شکوفه های زیبا در کره جنوبی

امضای یادداشت تفاهم امنیتی بین ایران و روسیه

بیانیه وزارت امور خارجه در سالگرد واقعه طبس و شکست آمریکا

زمان برگزاری ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری اعلام شد

حزب‌الله لبنان: پاسخ محکم ایران نشان داد اسرائیل بسیار ضعیف است

واعظی: عملیات «وعده صادق» تقویت اتحاد ملی کشور را در پی دارد

تظاهرات مجدد شهرک‌نشینان در برابر محل اقامت نتانیاهو

محاصره بن گویر در میان معترضان خشمگین صهیونیست

پیام‌های حمله به دو پایگاه آمریکا در شرق سوریه

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

حامیان گشت ارشاد

ویدئو چندش‌آور از ساخت کوکاکولا در پاکستان

گوناگون/ غواص تنهایی که به آب نامه می‌نوشت و در آب شهید شد

مشاهده گله‌ی گوزن قرمز در جنگل‌های هیرکانی لنگرود

منطقه دیدنی آب بندان شفیع آباد در استان گلستان

بارش برف بهاری در جاده شاهرود - توسکستان

تعهد شرکت‌های پیشرو در هوش مصنوعی برای حفاظت از کودکان

با روش تخلیه الکتریکی آشنا شوید

نزدیک بشیم به هم یا نزدیک نشیم؟

هرروز یک سری مشکل هست!

توضیحات رائفی‌پور درباره اموالش: مستاجرم!

المیادین: مأموریت‌ مستشاران ایرانی در سوریه ادامه دارد

پزشکیان: اصرار به حجاب اجباری، عناد ایجاد می‌کند

سند مهم منتشر شده در یازدهمین جلسه دادگاه منافقین

اردوغان: دیگر تجارت گسترده گذشته با اسرائیل را نداریم

سناریوی زندانی شدن ترامپ روی میز سرویس مخفی آمریکا

لحظه هدف قرار گرفتن محل استقرار نظامیان اسرائیلی توسط حزب‌الله

والاس: روسیه بزرگترین تهدید کنونی علیه انگلیس است

تکرار قصه ناتمام زن‌کشی

وطن امروز نوشت: نظام اسلامی و چالش کشف حجاب

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

تکرار یک اشتباه

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

جایزه تتر و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان در ازای یک ثبت‌نام ساده

رئیس فراکسیون کارگری مجلس: عدم افزایش حق مسکن و پایه سنوات کارگران هیچ توجیهی ندارد

معاون سازمان توسعه تجارت: اعدادی که برای تجارت با آفریقا اعلام می‌شود واقعی نیست

پرش خیره کننده کروکودیل برای گرفتن طعمه