ایران پرسمان

آخرين مطالب

دوباره بیمارستان‌ها شلوغ شد تحلیل روز

دوباره بیمارستان‌ها شلوغ شد
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - همشهری /متن پیش رو در همشهری منتشر شده و انتشار آن به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
کادر درمان بیمارستان‌های دولتی تهران می‌گویند در روزهای گذشته با افزایش قابل توجه میزان مراجعه بیماران سرپایی و بستری کرونا مواجه بوده‌اند
زهرا جعفرزاده/ 6روز پس از یک‌سالگی کرونا در ایران، شیوع ویروس، بار دیگر روند صعودی به‌خود گرفته است؛ تا جایی که روز گذشته براساس آمارهای رسمی وزارت بهداشت و با استناد به میزان افرادی که به بیمارستان مراجعه داشته‌اند، 8هزارو330مورد جدید ابتلا ثبت شده و 91نفر هم جانشان را از دست داده‌اند. همه اینها در شرایطی است که تا اواسط بهمن، روند ابتلا و فوت، شیب کندی پیدا کرده بود، اما از شانزدهم بهمن با رسیدن تعداد ابتلاهای روزانه به بالای 7هزار نفر، در کمتر از یک ماه، آمار شیوع رسمی به بالای 8هزار مورد رسیده است. این آغاز رسمی پیک چهارم شیوع کرونا در سیصد و هفتاد و یکمین روز از ورود این ویروس به کشور است. پیک سوم در کشور با تلفات بسیار زیادی همراه بود؛ تا جایی که از اول آذر، محدودیت‌های تردد و ممنوعیت فعالیت برخی از اصناف اعمال شد و تا هفته‌ها هم ادامه داشت. از اوایل دی، اما دایره قرنطینه کوچک‌تر شد و بسیاری بار دیگر ترددها و فعالیت‌هایشان را از سر گرفتند. نتیجه مستقیم این اتفاقات را می‌توان روی نمودارهای شیوع ویروس در کشور دید. در همین روزها، گزارش‌های رسیده از بیمارستان‌ها نشان از وخیم شدن شرایط دارد. از اوایل اسفند، بار دیگر روند مراجعه به بیمارستان‌ها، صعودی شده است، میزان مراجعه‌های سرپایی و بستری‌ها، برای کادر درمان برخی از مراکز درمانی، خاطره تلخ شیوع در اسفند98 و فروردین99 را تداعی کرده است. یکی از آنها، پرستار بیمارستان حضرت رسول است که به همشهری می‌گوید: «تعداد مراجعه‌های سرپایی زیادشده، درست شبیه وضعیت اسفند98 و فروردین امسال که بیماری در اوجش بود. در روزهای گذشته دوباره تخت‌های آی‌سی‌یو و داخلی کرونا پر شده و بیمارستان دیگر ظرفیت پذیرش بیمار جدید را ندارد.» او می‌گوید، مردم همچنان دیر برای درمان اقدام می‌کنند و زمانی که به بیمارستان می‌رسند نیاز به بستری در بخش آی‌سی‌یو دارند: «با کاهش تعداد مبتلایان در ماه‌های گذشته، تعدادی از بخش‌ها به شرایط عادی بازگشته بود، اما حالا با افزایش مراجعه‌ها، بار دیگر، بخش‌ها برای بیماران کرونایی در حال خالی شدن است.» این پرستار به فاصله چند ساعت جابه‌جایی شیفت، متوجه اضافه شدن تعداد زیادی از بیماران در 2روز گذشته شده است. به‌گفته او، بیمارستان 3بخش‌ آی‌سی‌یو دارد که هر بخش، 10 تا 12تخت دارد و در مجموع نزدیک 36تخت بخش مراقبت‌‌های ویژه در بیمارستان وجود دارد و بخش داخلی کرونا هم 40 تا 50تخت دارد که تمام این تخت‌ها پرشده‌اند: «70درصد این بیماران سرپایی‌اند، از میان آنها 30درصد نیاز به بستری دارند. از این تعداد، حدود 13درصد، وخامت حال دارند و 17درصد هم در بخش‌های مراقبتی بستری می‌شوند.» پرستار بیمارستان حضرت رسول می‌گوید وضعیت در این بیمارستان از چهارشنبه و پنجشنبه هفته گذشته، شدت گرفته است و هر روز هم آمار مراجعه‌ها بالاتر می‌رود.
پیک چهارم آغاز شده
این اتفاق اما تنها محدود به بیمارستان حضرت رسول نیست. در بیمارستان یافت‌آباد، به‌عنوان نخستین مرکز پذیرش‌کننده بیمار کرونایی، وضعیت مشابهی حاکم است. محمد‌رضا ساور، سوپروایزر بیمارستان یافت‌آباد به همشهری می‌گوید که بیماران تخت‌های آی‌سی‌یو و بخش داخلی کرونا افزایش پیدا کرده است. تا اول اسفند 14بیمار در بخش داخلی کرونا بستری بود، حالا آمار به بالای 22نفر رسیده است. بخش ایزوله تنفسی هم که تا اول اسفند، حداکثر 6بیمار داشت، حالا 12بیمار دارد. او به نکته دیگری هم اشاره می‌کند و آن پایین آمدن سن مبتلایان است.
پیش از این هم اعلام شده بود که یکی از ویژگی‌های کرونای انگلیسی ابتلای افراد در سنین پایین است. وزیر بهداشت هم در صحبت‌هایش به این موضوع اشاره کرده و برای اثبات گفته‌هایش، خبر از مرگ 2کودک یک و 9ساله در خوزستان بر اثر ابتلا به کرونای جهش‌یافته داده بود. حالا در این شرایط ساور، نگران است اوضاع به شرایط آبان و آذرماه بازگردد: «زمانی‌که میزان مراجعه‌های سرپایی بالا می‌رود، تعداد بستری‌ها و در ادامه‌ فوتی‌ها هم بیشتر می‌شود. ظاهرا این پیک چهارم است که شروع شده.» سوپروایزر بیمارستان شهدای هفت‌تیر هم تأکید می‌کند که از میان مراجعه‌های سرپایی، 10تا 15درصد بستری می‌شوند و از این میزان، 3 تا 5درصد حالشان وخیم می‌شود. از بیمارستان لقمان هم خبر می‌رسد که تعداد مبتلایان با شیب ملایمی در حال افزایش است. ایلاد علوی، متخصص عفونی بیمارستان لقمان، به همشهری می‌گوید که هنوز نمی‌توان گفت که آمار در این بیمارستان به‌شدت بالا رفته، اما روند مراجعه مانند وضعیتی است که از 10روز پیش شروع شده بود، میزان مراجعه و بستری بالا رفته، اما باید به این نکته هم توجه کرد که در این بیمارستان تنها بیماران بدحال بستری می‌شوند که واقعا نیاز به درمان جدی دارند. برخلاف بیمارستان‌های دیگر که بیماران را با نشانه‌های متوسط بیماری هم بستری می‌کنند.
محمدرضا هاشمیان، فوق تخصص بیماری‌های عفونی بیمارستان مسیح‌دانشوری هم می‌گوید که میزان بستری‌ها در بخش ‌آی‌سی‌یوی این بیمارستان که به‌عنوان مرکز مراقبت از بیماران مبتلا به کرونا شناخته می‌شود، حدود 10درصد افزایش داشته است؛ هر چند که به‌گفته این متخصص، اوضاع مانند اسفند سال گذشته نیست.
نگرانی از افزایش تعداد شهرهای قرمز
پیش از این هشدارهای فراوانی درباره آغاز پیک چهارم بیماری در اسفند‌ماه داده شده بود و به‌نظر می‌رسد نشانه‌های آغاز این پیک را می‌توان در آمارهای وزارت بهداشت و میزان مراجعه به بیمارستان‌ها دید. روز گذشته علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران، اعلام کرد که تنها در یک روز، 280بیمار جدید در بخش عادی کرونا و 92بیمار هم در بخش‌های ویژه بیمارستان‌های استان تهران بستری شده‌اند. 4500بیمار با علائم مشکوک به‌صورت سرپایی به مراکز بهداشتی و 2400نفر هم به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند. با افزایش میزان ابتلا، شهرها در حال رنگ باختن‌ هستند. آنهایی که زرد و نارنجی بودند به‌تدریج وارد وضعیت قرمز می‌شوند؛ به‌طوری‌که هم‌اکنون 11شهرستان در وضعیت قرمز، 52شهرستان در وضعیت نارنجی و 217شهرستان وضعیت زرد را تجربه می‌کنند. براساس اعلام سخنگوی وزارت بهداشت، خوزستان همچنان در تب کرونا می‌سوزد و شهرهایی مثل آبادان، اهواز، بندرماهشهر و خرمشهر در گروه قرمزها قرار دارند. به استناد گفته‌های مسئولان وزارت بهداشت، ردپای ویروس انگلیسی در خوزستان دیده شده و تاکنون 2کشته داده است. در تهران هم 3مورد مرگ بر اثر ابتلا به این ویروس گزارش شده که اخیرا از سوی فرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران، اعلام شد. علیرضا زالی روز گذشته هم درباره این ویروس جهش‌یافته صحبت کرد و گفت که این ویروس افراد زیر 10 و بالای 70سال را درگیر می‌کند: «در استان تهران آمار مبتلایان و میزان بستری گروه‌های سنی زیر 10سال از حدود 0.9درصد در اسفند98 به 11درصد در بهمن‌ماه99 رسیده است و در گروه سنی بالای 80سال از 7.4درصد به 12درصد و در گروه سنی بین 80-70 سال هم از 11درصد به 14درصد افزایش یافته است. این درحالی است که میزان مبتلایان و بستری در گروه‌های سنی 50-40سال و 60-50سال و 70-60سال نسبت به اسفندماه سال گذشته حدود 12 تا 18درصد کاهش داشته است.» زالی، تأکید می‌کند که در این شرایط باید سختگیری‌های بیشتری برای رعایت پروتکل‌ها اعمال شود؛ چراکه قدرت انتشار ویروس، بالاتر رفته و احتمال افزایش موارد مرگ‌ومیر زیاد است: «گروه‌های سنی که قبلا آسیب‌پذیر نبودند، در مواجهه با ویروس جهش‌یافته بیشتر در معرض ابتلا قرار می‌گیرند و گروه‌های پرخطر نیز در مخاطره بیشتری قرار دارند.» چند روز پیش علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت و سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، گفته بود که میزان رعایت پروتکل‌ها به‌طور میانگین در کشور، 14درصد افت داشته که این میزان در برخی استان‌ها بالاتر است؛ مثل خوزستان که زیر 10درصد مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند.
پیک چهارم کرونا شروع شده، آمار ابتلا و فوتی‌ها شیب تندتری به‌خود گرفته، میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی کاهش پیدا کرده و حالا در این شرایط، تردد بین‌شهری هم روند صعودی به‌خود گرفته است. همزمان با تعطیلات روزهای آینده و نزدیک شدن به پایان سال و احتمال افزایش زودهنگام سفرهای نوروزی، خطر انتقال بیشتر این ویروس، بالا رفته است و نگرانی‌هایی از ورود آلودگی به مناطق کم‌خطرتر ایجاد شده است.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/260457/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

وقتی زنبور محو شهد گل ها می شود

دره خزینه یکی از دره‌های زیبا و شگفت‌انگیز استان لرستان

صحنه هایی دیدنی از خانواده خرس های قطبی

باهنر: وحدت شکنی بلای مجلس است

آذری جهرمی: در صورت اعلام جهاد توسط فرماندهی کل قوا، لباس سربازی خواهم پوشید

حماس و فتح وتوی ضد فلسطینی آمریکا را محکوم کردند

شلاگیم؛ ماجرای ضربه به پایگاه امنیتی رژیم اسرائیل

اوپک می‌تواند مانع 100 دلاری شدن قیمت نفت شود

فعال کارگری: شیفت کار پنجشنبه کارگر باید «اضافه کاری» حساب شود

اختصاص بسته‌های غذایی مادران دارای فرزند شیرخوار سه دهک اول درآمدی

تماشای خلیج فارس از ایستگاه فضایی

شور و شادی مردم اصفهان با اجرای سرود ای ایران در کنار زاینده رود

4 گوشه دنیا/ بزرگترین مارِ تاریخ طبیعت کشف شد

مهارت شگفت‌انگیز جانی دپ در کشیدن نقاشی

اخترشناسان پرجرم‌ترین سیاه‌چاله ستاره‌ای کهکشان راه شیری را کشف کردند

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

استقبال دامغانی‌ها از رئیس‌جمهور ساعاتی پس از زلزله

لاپید: بن‌گویر با یک توئیت یک‌کلمه‌ای اسرائیل را مضحکه دنیا کرد

روایت خبرگزاری روسی از سخنان سفیر ایران درباره پاسخ قاطع ایران به حمله تل آویو

دیدار محسن رضایی با اعضای شورای نگهبان

رئیس جمهور: «وعده صادق» اقدامی ضروری و نماد اقتدار کشور بود

پکن: با هر رفتاری که تنش را در خاورمیانه زیاد کند مخالفیم

حملات توپخانه‌ای ارتش رژیم صهیونیستی به رفح

آمریکا از پاسخ به استفاده از پایگاه نظامی پاکستان طفره رفت

کارشناس اقتصادی: سیاست ارز 28500 تومان برخلاف ارز 4200 هیچ آثار سوء پولی نداشته است

گربه علاقه‌مند به موسیقی!

صحنه ای خنده دار از دزدیدن موز توسط یک میمون!

از روبوتاکسی تا مریخ؛ نگاهی به بدترین پیش‌بینی‌ها و وعده‌های ایلان ماسک در 15 سال اخیر

«سربلند میدان» برای سومین بار به بازار نشر آمد

واکنش‌های بین‌المللی به حادثه اصفهان

مقابله پدافند هوایی با چند ریزپرنده در اصفهان سوژه فضای مجازی شد

هاشمی‌طبا: اگر ریشه فساد از بالا خشک نشود، جواب گرفتن واقعاً سخت است

چرا رسانه‌های غربی وقایع امروز ایران را بزرگنمایی کردند؟

واکنش انگلیس به حادثه اصفهان: کاهش تنش‌ها ضروری است

مقامات اسرائیلی نمایش تمسخرآمیز ریزپرنده‌ها را پایان حمله به ایران اعلام کردند

واکنش فرمانده نیروی زمینی ارتش به حادثه اصفهان

واکنش جالب مردم اصفهان به هدف قرارگرفتن چند ریز پرنده‌ توسط پدافند

خشم مردم انگلیس از تداوم ارسال سلاح به رژیم صهیونیستی

مسلمانان روهینگیایی در میانمار قربانی سربازگیری اجباری!

آمریکا برای کمک نظامی به آرژانتین بودجه اختصاص داد

ماجرای تولید موبایل ایرانی به کجا رسید؟

آماری از تورم نقطه به نقطه تولید گوشت قرمز در کشور

اگر ترمز خودرو برید این گونه متوقفش کنید

هیچوقت کیف، موبایل و لوازم با ارزش را داخل ماشین نذارید!

نمایی زیبا از نخلستان‌های قصر شیرین

استقبال مردم استان سمنان از رئیس‌جمهور

واکنش فرمانده ارتش به امروز صبح حادثه اصفهان

کنایه سنگین آشنا به اسرائیلی‌ها: موشک یا موش کوچک؟!

امیرعبداللهیان در جلسه شورای امنیت چه گفت؟

ترک جلسه شورای امنیت توسط هیات الجزایری هنگام شروع سخنرانی نماینده رژیم صهیونیستی